Страница 1 от 1

Реверс на стъпков двигател

Публикувано на: 18 Фев 2014 08:06
от varban
Такива двигатели има в кварцовите хронографи, в частност в механизмите серия VD:

http://www.timemodule.com/sii/pdf/vd57_TG.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

В него има три стъпкови двигателя. Един - за часовниковия модул, който е съставен от бобинка: 4002 904 Coil block (A), статор: 4239 357 Rotor stator (A) и ротор: 4146 890 Step rotor (A)
Това е от страница 4 на пдфката.

Този двигател върви само напред.

Има още един, който се върти много бързо - с един оборот за две секунди, и показва десети, ама само първата минута, та да не умре батерията :) Той също върви само напред.

А третия, който върти секундната и минутната стрелки на хорнографа, при ресет се връща назад, ако минутите са по-малко от половината на скалата. Верно бе! Ако десет минути е вървял напред и секундната стрелка е направила десет кръга, като го ресетнеш, прави десет кръга на обратно :)

Двигателите се състоят от много подобни бобинка: 4002 923 Coil block (B), статор: 4239 357
Rotor stator (B) и ротор: 4146 177 Step rоtor (B), от предната страница, но имат различни номера.
И бобинките са маркирани различно:

Изображение

Та въпросът ми е - как става този номер?

Нямам в къщи осцилоскоп, ама ако никой не знае, ще намеря :)

Re: Реверс на стъпков двигател

Публикувано на: 18 Фев 2014 09:18
от nevenbekriev
По принцип обикновените двигатели които въртят само напред работят така:
Роторът е постоянан магнит, статорът е съставен от магнитопровод и бобина. Има 4 устойчиви положения на ротора - 2 когато няма ток през бобината, на 180 гр едно спрямо друго, и още 2, когато има ток. Понеже намотката е една и при всяка стъпка ротрът се завърта на 180 гр., като всеки път застава в устойчиво положение защото се привлича от полюсите на статора.Трябва нещо, което да гарантира, че ще се завърти винаги в правилната посока. Това нещо е малко изместване на устойчивите положение на ротора когато няма ток през бобината спрямо положенията когато има ток, така е направена формата на магнитопровода. Когато на бобината се подаде импулс, той ще създаде магнитно поле в статора. Има 2 възможности - полето или ще е ориентирано като полето на ротора, или в обратната посока. В единият случай роторът се превърта, а в другия остава и си "затвърждава" поззицията. Но в момента на отпадане на тока в бобината поради отместването на двете устойчиви положения роторът малко се завърта, като това гарантира посоката на движение при следващия импулс който е обратен по посока на предния.
Предполагам, че за да може да се реверсира такъв тип двигател е нужно четирите устойчиви положения да са отместени доста, близо на 90 гр. Тогава при импулс роторът ще се завърти на 90 гр, в посока, определена от посоката на тока в бобината, и ако токът спре преди края на движението, когато роторът е натрупал кинетична енергия, той ще продължи по инерция до устойчивото положение без ток, в същата посока

Re: Реверс на стъпков двигател

Публикувано на: 18 Фев 2014 11:31
от varban
Изглежда логично - на обратно такъв двигател се върти само бързо.
Ако пипат продължителността на импулса, може да стане така.
Хм... трябва да пробвам :)

Re: Реверс на стъпков двигател

Публикувано на: 18 Фев 2014 12:58
от sharky1973
nevenbekriev написа:По принцип обикновените двигатели които въртят само напред работят така:
Роторът е постоянан магнит, статорът е съставен от магнитопровод и бобина. Има 4 устойчиви положения на ротора - 2 когато няма ток през бобината, на 180 гр едно спрямо друго, и още 2, когато има ток. Понеже намотката е една и при всяка стъпка ротрът се завърта на 180 гр., като всеки път застава в устойчиво положение защото се привлича от полюсите на статора.Трябва нещо, което да гарантира, че ще се завърти винаги в правилната посока. Това нещо е малко изместване на устойчивите положение на ротора когато няма ток през бобината спрямо положенията когато има ток, така е направена формата на магнитопровода. Когато на бобината се подаде импулс, той ще създаде магнитно поле в статора. Има 2 възможности - полето или ще е ориентирано като полето на ротора, или в обратната посока. В единият случай роторът се превърта, а в другия остава и си "затвърждава" поззицията. Но в момента на отпадане на тока в бобината поради отместването на двете устойчиви положения роторът малко се завърта, като това гарантира посоката на движение при следващия импулс който е обратен по посока на предния.
Предполагам, че за да може да се реверсира такъв тип двигател е нужно четирите устойчиви положения да са отместени доста, близо на 90 гр. Тогава при импулс роторът ще се завърти на 90 гр, в посока, определена от посоката на тока в бобината, и ако токът спре преди края на движението, когато роторът е натрупал кинетична енергия, той ще продължи по инерция до устойчивото положение без ток, в същата посока
За пореден път RESPECT