Страница 1 от 1
Проблем на друг Zenith /2809/
Публикувано на: 10 Апр 2014 13:23
от Skyler
Като чета форумите,реших че съм "узрял" да се порадвам на един Zenith отвътре, като го разглобя и сглобя. Спирам се на този:

Обаче рядко се намират, пък бил и много скъп бе! Явно не ми е писано това да стане в този живот, затова си купих неговото братовчедче - едно счупено 2809.
След символично почистване и малко емоции с инкаблока /излетя пружинката, но я намерих/ взе че тръгна. Ама не се сверява! Помислих че проблемът е в карамфила, ама няма карамфил, както е при нормалните часовници!
Намерих една много клеясала част:

Май се казва посредно ЗК, някъде е описано, ама кой да чете.
Та затова питам тук ли е проблема? Ако не се оправи, става ли тази част от другите Востоци - 2209 например?

Също заменяемо ли е колелото с петолъчките /барабанно ЗК/, че мойто е беззъбо:

И един по-сериозен въпрос - видях едно сдвоено ЗК, такова има и в 2209 - Полет, Луч. Каква е целта на това сдвояване, дали подобрява зацепването, или друго.
Благодаря на отзовалите се за съвет!

Re: Проблем на друг Zenith /2809/
Публикувано на: 10 Апр 2014 15:12
от plamenhar
Ами това е карамфила.
Re: Проблем на друг Zenith /2809/
Публикувано на: 10 Апр 2014 16:22
от Skyler
Вярно е карамфила, но ще се пробвам да го сменя от 2209, че по се намират и са доста по-евтини. За барабанното ЗК подозирам, че е 1 към 1. Все пак се надявам някой преди мен да го е правил и да даде ОК. Очарован съм от механизма, намирам, че е много добър! Затова реших да го правя, иначе го бях взел за 10 лв. с учебна цел.
Re: Проблем на друг Zenith /2809/
Публикувано на: 10 Апр 2014 20:40
от omegaqq
Пробвай да разглобиш карамфила и да го почистиш. Разглобяването става като мушнеш пинсет между малкото зъбно колело и пиньона на голямото. Малкото зъбно колело трябва да се отдели. Връзката между двете е триеща. При теб явно са постоянно зацепени

. Пробвай първо да накиснеш колелото в бензин и след това да смажеш връзката (с малко масълце в процепа) между двете. Току виж не се наложило да разглобяваш.
Re: Проблем на друг Zenith /2809/
Публикувано на: 11 Апр 2014 06:47
от nevenbekriev
Мда, както си забелязал, тази конструкция е и при 2209, Полет Делукс и Заря от последните. Това колело с "карамфила" не е посредното, а средното! Само че не е в средата, за да може там да се постави един паразитен пиньон за централната сек. стрелка. Така се избягва нуждата да се прави средното колело с тръбен пиньон и трансмисията да е двуетажна, както е при по-разпространените модели. Както си видял, посредното колело е с 2 табли, като едната е свързана с пиньона а другата се върти свободно. За какво е това? Гледай сега, това решава един проблем и половина, но дали е разумно, може да се спори. Усилието от средното колело се предава на пиньона на посредното и на таблата, която е твърдо свързана с него. Ама тя не е зацепена с пиньона на секундното, с него е зацепена само свободно въртящата се табла. Връзкака между двете табли се осъществява от паразитния пиньон на сек. стрелка. Ако сглобиш механизма без този пиньон, ще видиш, че няма връзка между двете табли на посредното и към секундното не се предава усилие. Какво се постига така? При часовниците, на които сек стрелка е на паразитен пиньон, както е при Восток 2409 например, има една пружинка която притиска пиньона и действа като спирачка за да обира луфта на зацепването с таблата на посредното колело, защото иначе стрелката се движи малко на подскоци. Може да махнеш пружинката на нчкой такъв Восток и ще видиш какво имам пред вид. Е, при 2809 няма такъв луфт, защото пиньонът е затегнат между двете табли както в ножица, която се опитва да отреже листата на пиньона. Другият ефект който следва от това е доста по-големите загуби на предаваното усилие в този възел. И тук е спорният въпрос - струва ли си усложняването на конструкцията? Идеята е, че колкото е по-голямо усилието, толкова по-големи са и загубите, така се постига някака компенсация или стабилизация на усилието на пружината и към секундното колело се предава по- постоянна тяга в сравнение с "простите" механизми.
Не разбрах какво означава "не сверява"? Не може да се завърти механизмът за сверяване при сравнително голямо усилие ли? Тогава наистина ще е блокирал "карамфилът". Другият начин да го извадиш е пак с пинсета, но като притиснеш към твърда плоскост оста.
Не са заменяеми нито карамфила, нито надбарабанното колело. 2209 е твърде дребен. Зъбите на надбарабанното се чупят при рязко отпускане на коронката по време на навиване. Това е вреден навик, който трябва да се "изкоренява", ама кой ползва вече механични с ръчно навиване... Друг е въпросът, че и закалката на колелото може и да не е подходяща.
Re: Проблем на друг Zenith /2809/
Публикувано на: 11 Апр 2014 16:45
от Skyler
Чудесно обяснено! С дружни усилия проблемът е решен, механизмът работи.
Обаче по важното е другото - че ми се изясни в общи линии устройството и работата на цял един клас, или клон механизми. Благодаря на колегата omegaqq и на колегата Бекриев. Написаното си е цял урок в няколко изречения и би било добре да се съхрани някъде за общо ползване!