Принципни схеми и названия в механичните часовници
Публикувано на: 15 Юни 2014 12:30
На фиг. 1 е представена схема на непреносим махален часовник с несвободен ход и двигател с тежести.

Тежестта 1 пада надолу под влияние на собственото си тегло и завърта оста на барабана 2 чрез струната, която от единия си край е прикрепена за барабана, а от другия — за тежестта.
На оста на барабана е неподвижно закрепено барабанното колело 3, което се зацепва с пиньона 4 на междинното колело 5.
Пиньонът и зъбното колело са закрепени неподвижно на една ос. Междинното колело се зацепва с пиньона 6 на централното колело 7, оста на което е разположена в центъра на механизма.
Централното (средно) колело 7 се зацепва с пиньона 8 на посредното колело 9, а то от своя страна с пиньона 10 на секундното колело И.
Пиньонът 12 на ходовото колело 13 е последно зъбно колело и чрез своеобразните зъби на ходовото колело предава посредством анкъра 14 движението от двигателя и предавателния механизъм на регулатора-махало 15 за поддържане на колебателното му движение.
Връзката на анкъра с махалото е осъществена чрез вилката 20, неподвижно закрепена на оста 21 на анкъра.
Вилката обхваща пръта 22 на махалото и при движение на анкъра под налягането на
зъбите на ходовото колело махалото се отклонява на определен ъгъл. Предавателното число
от барабана до средното колело е така подбрано, че оста на средното колело да се върти
със скорост 1 оборот за 1 час (60 минути).
При въртенето се увлича и минутният пиньон (карамфилът) 16 с втулката, на която е закрепена минутната стрелка. Минутният пиньон се зацепва със зъбите на делителното колело 7, а пиньонът 18 — с часовото колело 19.
Върху втулката на последното е закрепена часовата стрелка, която прави един оборот за 12 часа.
На фиг. 2 е представена схема на преносим часовник с регулатор баланс със свободен швейцарски анкъров ход и с пружинен двигател.
За източник на енергия служи пружината 1 в барабана 2 с барабанното колело, пружината се навива върху барабанната ос 3. Следват зъбни зацепления на колевата система, а именно средното колело 4, посредното колело 5, секундното колело 6 и ходовото колело 7.
Ходовото колело посредством анкъра 8 отпуска периодични импулси за поддържане колебателното движение на регулатора баланса 9 със спиралната пружина 10. Навиването на двигателя се осъществява чрез навивателния ключ (ремонтоар с коронка), ремонтоарните колела 12 и навивателните колела — коронно 13 и барабанно 14.
В часовниковите механизми, за да се спести място, зъбните колела не се разполагат в права линия, както е показано на схемата.

Понякога към конструкцията на часовниковия механизъм се включват и някои други спомагателни механизми, които удовлетворяват известни изисквания, а именно биещ механизъм — в стенните, градските и кулните часовници, а понякога и в часовниците за маса и джобните часовници.
Будилников механизъм — в часовниците за маса.
Механизъм за музика — в часовниците тип "жокер" към звънчевия механизъм се прикачват латерни, които изпълняват различни мелодии.
Контактни и сигнални приспособления — при сигналните часовници, във фризьорството, физиотерапията, светлинните инсталации, контрол-
ните часовници и др.
Хронографен механизъм — в часовниците-хронографи, които могат да отчитат до 0,01 сек и да регистрират интервали от времето. Същите са приспособени и за отчитане на редица величини- ъглова скорост, линейна скорост и др.
Календарен механизъм — в часовниците-календари. Чрез система зъбни колела стрелковият механизъм е приспособен да отчита дните и месеците, а понякога и лунните фази.
Източник:
Механически часовници- А. Х. ФЕНДЯН * Е. Л. ЧИЧОВ
Редакция: http://www.chasove.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Тежестта 1 пада надолу под влияние на собственото си тегло и завърта оста на барабана 2 чрез струната, която от единия си край е прикрепена за барабана, а от другия — за тежестта.
На оста на барабана е неподвижно закрепено барабанното колело 3, което се зацепва с пиньона 4 на междинното колело 5.
Пиньонът и зъбното колело са закрепени неподвижно на една ос. Междинното колело се зацепва с пиньона 6 на централното колело 7, оста на което е разположена в центъра на механизма.
Централното (средно) колело 7 се зацепва с пиньона 8 на посредното колело 9, а то от своя страна с пиньона 10 на секундното колело И.
Пиньонът 12 на ходовото колело 13 е последно зъбно колело и чрез своеобразните зъби на ходовото колело предава посредством анкъра 14 движението от двигателя и предавателния механизъм на регулатора-махало 15 за поддържане на колебателното му движение.
Връзката на анкъра с махалото е осъществена чрез вилката 20, неподвижно закрепена на оста 21 на анкъра.
Вилката обхваща пръта 22 на махалото и при движение на анкъра под налягането на
зъбите на ходовото колело махалото се отклонява на определен ъгъл. Предавателното число
от барабана до средното колело е така подбрано, че оста на средното колело да се върти
със скорост 1 оборот за 1 час (60 минути).
При въртенето се увлича и минутният пиньон (карамфилът) 16 с втулката, на която е закрепена минутната стрелка. Минутният пиньон се зацепва със зъбите на делителното колело 7, а пиньонът 18 — с часовото колело 19.
Върху втулката на последното е закрепена часовата стрелка, която прави един оборот за 12 часа.
На фиг. 2 е представена схема на преносим часовник с регулатор баланс със свободен швейцарски анкъров ход и с пружинен двигател.
За източник на енергия служи пружината 1 в барабана 2 с барабанното колело, пружината се навива върху барабанната ос 3. Следват зъбни зацепления на колевата система, а именно средното колело 4, посредното колело 5, секундното колело 6 и ходовото колело 7.
Ходовото колело посредством анкъра 8 отпуска периодични импулси за поддържане колебателното движение на регулатора баланса 9 със спиралната пружина 10. Навиването на двигателя се осъществява чрез навивателния ключ (ремонтоар с коронка), ремонтоарните колела 12 и навивателните колела — коронно 13 и барабанно 14.
В часовниковите механизми, за да се спести място, зъбните колела не се разполагат в права линия, както е показано на схемата.

Понякога към конструкцията на часовниковия механизъм се включват и някои други спомагателни механизми, които удовлетворяват известни изисквания, а именно биещ механизъм — в стенните, градските и кулните часовници, а понякога и в часовниците за маса и джобните часовници.
Будилников механизъм — в часовниците за маса.
Механизъм за музика — в часовниците тип "жокер" към звънчевия механизъм се прикачват латерни, които изпълняват различни мелодии.
Контактни и сигнални приспособления — при сигналните часовници, във фризьорството, физиотерапията, светлинните инсталации, контрол-
ните часовници и др.
Хронографен механизъм — в часовниците-хронографи, които могат да отчитат до 0,01 сек и да регистрират интервали от времето. Същите са приспособени и за отчитане на редица величини- ъглова скорост, линейна скорост и др.
Календарен механизъм — в часовниците-календари. Чрез система зъбни колела стрелковият механизъм е приспособен да отчита дните и месеците, а понякога и лунните фази.
Източник:
Механически часовници- А. Х. ФЕНДЯН * Е. Л. ЧИЧОВ
Редакция: http://www.chasove.com" onclick="window.open(this.href);return false;