Страница 1 от 4
Ремонт на часовници тип цилиндър
Публикувано на: 17 Юни 2014 11:48
от мitakaaa
Re: Ремонт на часовник тип цилиндър
Публикувано на: 17 Юни 2014 12:13
от мitakaaa
Та моята мисъл беше ако на някой му попадне случайно информация за това как се центрова такава ос - нека я качва - аз ще се наема да направя опит.
Re: Ремонт на часовник тип цилиндър
Публикувано на: 17 Юни 2014 13:18
от nevenbekriev
Този дето го постнах последно не е цилиндър, а обикновен швейцарски аннкер. Аз цилиндрите наистина ги избягвам, но те принципно много по-лесно се поправят от анкерните. Ще сложа с копи и пейст нещо, което съм писал ло въпроса някога на Dreadx.
Оста на балансъа на цилиндъра се състои от тръбичка с изрязана част за взаимодействието с ходовото колело и две тапи, на които са струговани и шийките на оста. Обикновено се чупи или криви само шийката (цапфата)откъм спиралата, защото другата половина на тръбичката е гъвкава заради изрязаната част и служи като амортисьор. Не се прави нова ос, а само тази тапа, която е крива или счупена. За да се извади по-лесно тапата откъм спиралата трябва да се стисне тръбичката върху тапата с плоски клещи без зъби 2 пъти на 90 гр. за да се разтегне леко
Ако имаш нови оси, те се избират по диаметъра и общата дължина. В монтажа няма нищо сложно. Гледа се основно това - положението на оста спрямо ходовото колело когато балансът е ориентиран така, че щифтът му да е на 180 гр. спрямо ограничителя. Тогава линията, която минава през осите на баланса и ходовото колело трябва да е перпендикулярна на линията (диаметъра), минаваща през двете крайни точки на полудъгата на цилиндровата ос. Средната точка на полудъгата е от другата страна на ходовото колело, а не към него. После спиралата се слага и намества така, че в равновесното положение балансът да заема точно това състояние , ходът тогава е равномерен. При цилиндрите се настройва и дълбочината на хода (разстоянието между баланса и ходовото колело) така, че хем да е максимално плитък, хем да има стабилно захващане (зъбите на колелото да се спират от полудъгата във върховете си, а не на импулсната плоскост.
Re: Ремонт на часовник тип цилиндър
Публикувано на: 17 Юни 2014 14:19
от мitakaaa
Чакай първо да взема един цилиндър със счупена ос и да поразгледам кое как точно стои, че да се поориентирам. И до колкото разбирам възможно е от две счупени оси (ако не е прекършена тръбичката) да се направи една (стига да е еднаква по диаметър) като се вземе тапа от едната и се премести на другата ( стига това да мога да го направя разбира се , че работата е много пипкава )
Re: Ремонт на часовник тип цилиндър
Публикувано на: 17 Юни 2014 14:54
от ironhorse
мitakaaa написа:Чакай първо да взема един цилиндър със счупена ос и да поразгледам кое как точно стои, че да се поориентирам. И до колкото разбирам възможно е от две счупени оси (ако не е прекършена тръбичката) да се направи една (стига да е еднаква по диаметър) като се вземе тапа от едната и се премести на другата ( стига това да мога да го направя разбира се , че работата е много пипкава )
Възможно е, разбира се, но трябва да се прави всичко много внимателно, че тръбичката се чупи лесно в участъка, където е изрязана най-много (3/4). Аз като ти видях снимката с осите, направо се поболях - имам някой друг тампон, ама все няма от тези размери, които ми трябват, затова имам няколко цилиндъра, които изчакват да им намеря тампони, а имам и няколко, на които успешно им смених счупените тампони и заработиха.
Всички часовникари (с изключение на бай Стоян от Казанлък), на които спомена за счупена ос (сиреч шийка на тампон) за цилиндър, ме съветват да заровя механизма дълбоко и да му прочета заупокойна молитва.
Re: Ремонт на часовник тип цилиндър
Публикувано на: 17 Юни 2014 15:17
от мitakaaa
То и на мен не ми се занимава много с това - колко оси съм почупил от неуспешни опити - а и колко разпилях - а когато се науча няма да ги има , за това сега ще действам много внимателно. Каквото мога ще споделям в процеса на поредния опит.
Re: Ремонт на часовник тип цилиндър
Публикувано на: 17 Юни 2014 16:16
от мitakaaa
Всъщност май е по добре като за начало да разглобя този цилиндър който е със здрава ос и се предполага че може да не е чак толкова зле. Ще направя снимки на разглобяването и сглобяването. В процеса на работа ще разглеждам всичко внимателно и ще се стремя да запомня. Едновременно с това , може и някои от вас да помагат със знания и опит. След което - ще опитам вече и друг със счупена ос. Все пак искам сега на този със здравата ос да обърна повечко внимание как е точно зацепено и центровано всичко около пустия му баланс и после да ми е по лесно.

Re: Ремонт на часовник тип цилиндър
Публикувано на: 17 Юни 2014 16:31
от мitakaaa
А може би ще е добре това да е една отделна тема - ремонт (опит за ремонт) на цилиндър. Като незнам дали ще мога да я довърша до край...
Re: Ремонт на часовник тип цилиндър
Публикувано на: 17 Юни 2014 17:47
от мitakaaa
Идеята беше за джобен, но поради факта че имам предимно оси за ръчен цилиндър, реших че е добре да е ръчен за да мога евентуално да намеря ос. След като свалих баланса огледах нещата внимателно. На самия кръг има едно издатъче , щифтче което при мен е счупено , но все пак част от него се вижда. На моста които покрива баланса отдолу също има щифтче - ограничител. В състояние на покой приблизително виждам че двете щифтчета са в една права линия (мислена права линия ) която минава праз центъра на оста. Това според мен е правилно.

Re: Ремонт на часовник тип цилиндър
Публикувано на: 17 Юни 2014 17:51
от мitakaaa
Има едно леко отклонение от тази права , тъй като спиралната пружина е малко деформирана и съответно това оказва известно влияние. Свалям баланса от моста и ще направя опит за изправяне

Re: Ремонт на часовник тип цилиндър
Публикувано на: 17 Юни 2014 18:03
от Pavlin
Груба изработка. Чудно ми как изобщо са работили тези часовници!?
Много полезна тема ще заформиш!
Re: Ремонт на часовник тип цилиндър
Публикувано на: 17 Юни 2014 18:10
от мitakaaa
На определени места навивките се допират и след изправянето на спиралата и за това ще промия с бензин и четка с естествен косъм. Ако не помогне достатъчно , значи може да има леко намагнитване. Но ще я размагнитя ако се налага. И така - тук за мен идва най важния момент - как , или по-точно в какво положение е монтирана пустата му куха ос. На нея са направени две засечки. Едната засечка заема точно половината от оста. Тя е откъм спиците. А другата засечка която е над нея - откъм върха на оста е ТАЗИ ЕДНА ВТОРА ПЛЮС ОЩЕ ЕДНА ЧЕТВЪТРТ - тоест останалата част от тръбичката е само 1/4. На нея се крепи всичко (олеле как да го работя това).
И така - на баланса с черен маркер съм отбелязал в коя зона е 1/2 прореза и с червен маркер още 1/4. Та сега погледнато - щифтчето което при мен е счупено се намира в средата на черната зона. Тоест при монтажа би трябвало да се съобразяваме с тази черна зона, тя да е по равни части , а червената зона си се самоопределя фабрично. Сега ще попитам знаещите - до тук така ли е или някъде греша.

Re: Ремонт на часовник тип цилиндър
Публикувано на: 17 Юни 2014 18:11
от мitakaaa
Pavlin написа:Груба изработка. Чудно ми как изобщо са работили тези часовници!?
Много полезна тема ще заформиш!
То и ние сме вече загрубели, ама не се отказваме
Re: Ремонт на часовник тип цилиндър
Публикувано на: 17 Юни 2014 18:29
от мitakaaa
Тази машина дори има номер под циферблата 244999 ( но няма фирмен знак)

Re: Ремонт на часовник тип цилиндър
Публикувано на: 17 Юни 2014 18:47
от мitakaaa
До тук добре. Само дето нямам ключ за навивното колело на барабана. А и освен това не знам дали не е в обратна посока. Но ще мисля по въпроса за отвиването.
