Страница 1 от 2

Профилактика и смазване на каминни и настолни часовници

Публикувано на: 12 Яну 2015 20:54
от ivan_p_uzunov
Здравейте , след като ми пожелаха успех някой хора , реших да попитам : Имам два настолни часовника ,измиването и почистването ми е ясно , проблемът ми е че не зная с какво масло да ги смазвам и най вече дали трябва да се смазва импулсната плоскост на палета и импулсният камък
Изображение
Часовниците са с доста големи механизми , принципно са чисти .Дори като им гледам зъбните колела нямат никакво видимо износване .
Изображение

Изображение

Re: ПРофилактика и смазване на каминни и настолни часовници

Публикувано на: 12 Яну 2015 20:59
от varban
Импулсния камък не се маже, за разлика от импулсната плоскост на палетите - тя се маже и на ръчни часовници. В големите механизми се смазват и цапфите на анкерната вилка.

Масло... ми купи си някакво за фина механика. Амплитудата ще си покаже, добро ли е.

Re: ПРофилактика и смазване на каминни и настолни часовници

Публикувано на: 12 Яну 2015 21:54
от plamenhar
Чакай сега.Ти отиде направо на най трудното-смазване на палетите. icon_crazy
Шегувам се,но наистина е трудно.
Зъбчатките трудно ще се износят.
По скоро се износват лагеруванията на осите.
Ако часовника е Слава 11кам.будилник е с втулки,които се сменят.
На този янтар има доста камъни.Провери останалите оси.Те май са направо в месинга.
Ако играят трябва да се позатегнат.Има си начини.

Re: ПРофилактика и смазване на каминни и настолни часовници

Публикувано на: 12 Яну 2015 22:38
от varban
На следващата среща трябва да вземем разни машини и да се разделим по двойки - един прави, другия снима. Аз сам не мога да снимам, как мажа палет :-$

Re: ПРофилактика и смазване на каминни и настолни часовници

Публикувано на: 12 Яну 2015 22:42
от varban
plamenhar написа: На този янтар има доста камъни.Провери останалите оси.Те май са направо в месинга.
Сигурно са 11, колкото на Славата - всичко до анкерното колело е в камъни, натам - в месинг.

Re: ПРофилактика и смазване на каминни и настолни часовници

Публикувано на: 12 Яну 2015 23:06
от ivan_p_uzunov
Камъните ги намазах -:Moebius-9010само ме достраша да намажа палетите , но ако трябва? Доста са по-големи от на ръчен часовник, просто ме достраша да не стане нещо
Изображение

Изображение

Re: ПРофилактика и смазване на каминни и настолни часовници

Публикувано на: 12 Яну 2015 23:50
от Seikosha
Е, как пък намери за нула време Моебиус? Да имаш случайно въздушна пушка?

Re: ПРофилактика и смазване на каминни и настолни часовници

Публикувано на: 13 Яну 2015 07:05
от varban
ivan_p_uzunov написа: Изображение
Камъните станаха 13 - анкерната вилка и анкерното колело имат по един подложен камък от скритата страна :)

Re: ПРофилактика и смазване на каминни и настолни часовници

Публикувано на: 13 Яну 2015 08:18
от ivan_p_uzunov
Според мен, камъните са 6- плюс двата палета и импулсният камък .или общо 9. А за маслото , мои приятел ми даде една капка ,с която днеска ще намажа и камъните на "Весната".
Изображение

Re: ПРофилактика и смазване на каминни и настолни часовници

Публикувано на: 13 Яну 2015 09:17
от varban
ivan_p_uzunov написа:Според мен, камъните са 6- плюс двата палета и импулсният камък .или общо 9.
Не, не са така.

Дай да ги броим едно по една :)

Балансът има две опори с по два камъка: единия камък е с отвор, а втория - подложен.
Камъните с отвор са запресовани в платината (голямата пластина) и от другата страна - в моста на баланса. Подложните (или накладните) камъни затварят възела и ограничават хода на оста в аксиално направление. Съответно, за смазване такива опори се разглобяват. Смазват се с капка масло върху накладния камък, след което опората се сглобява. Тази опора, която е от страната на платината, се прави лесно, ама на моста в тази конструкция трябва да се сваля баланса. При това трябва някак си да не се размаже капката масло върху камъка при сглобяването - ето как се мъчих с един друг (доста по-малък) баланс:

Изображение

Това е лоша идея обаче. Трябва да се науча да сглобявам опората при свалени две винтчета.

Както и да е, поотплеснах се :) Целта беше да видиш четирите камъка на осите на баланса.

Петият камък го знаеш - това е импулсния камък.

Продължаваме нататък.

Оста на анкерната вилка лагерува в три камъка - отгоре обикновен, отдолу - като на баланса.
И два палета - станаха 10.

И с анкерното колело - отгоре един, на платината - два.

Свали който и да е от трите накладни камъка от страната на платината и виж, че не те лъжа - под него има още един камък :)

Re: ПРофилактика и смазване на каминни и настолни часовници

Публикувано на: 13 Яну 2015 09:27
от varban
ivan_p_uzunov написа:Според мен, камъните са 6- плюс двата палета и импулсният камък .или общо 9. А за маслото , мои приятел ми даде една капка ,с която днеска ще намажа и камъните на "Весната".
Изображение
Весната е с 11 камъка и е по-лесна за миене и смазване.

Щифтовете на регулатора позволяват да се извади детайла, без да се сваля баланса със спиралата от моста:


Изображение

Ама ако цапфите (тънките краища на оста) не блестят, като огледало, пак трябва да се вади, щото иначе няма да можеш да измиеш нито осите, нито камъните.

Re: ПРофилактика и смазване на каминни и настолни часовници

Публикувано на: 13 Яну 2015 09:34
от varban
Пробвай за начало да махнеш всичко, освен баланса и виж колко колебания прави в различните положения. Това голямо търкало трябва да се клати мнооооого дълго. Ако не прави 100 колебания в работно положение - с хоризонтална ос, значи камъните и осите са мръсни.

Re: ПРофилактика и смазване на каминни и настолни часовници

Публикувано на: 13 Яну 2015 09:46
от varban
Ще напиша, какво трябва да се направи по максимум, а ти си прави сметката, кое можеш.

Първо трябва да се отвинти всичко, което може да се отвинтва, включително и накладните камъни - отгоре двете винтчета, отдолу - не знам, май е само едно.

Трябва да се разхлаби и винтчето, което държи колонката на спиралата в моста.

След това трябва внимателно да се избута колонката и спиралата сама ще изскочи от щифтовете на регулатора.

После - в една чашка с бензин слагаш вилката, анкерното колело и баланса със спиралата и накладните камъни, а в друга накисваш всичко останало.

И махаш всичкото мръсно.

Допуска се за по-грубите детайли (мостове, платина) да ползващ средство за миене на чинии :) Но след това - хубаво миене с вода и подсушаване преди бензина, щото иначе ще останат капки.

След това слагаш голямата лупа и почваш инспекция.

Всеки камък трябва да го огледаш на светлина - проверяваш за пукнатини и мръсно. Ако има пукнатини, пцуваш и отиваш при приятеля с маслото :) Ако е само мръсно, подостряш клечка за зъби и лъскаш до блясък :) Камъните с отвори се лъскат по два-три пъти с промеждутъчно топене в бензин. Плоските камъни се полират върху хартия.

Оглеждаш всеки зъб на пиньона на анкерното колело и всеки зъб от ходовите. Трябва да са ЧИСТИ! Затова на този груб механизъм е предвидена тази прецизионна джаджа - да може да се раздели грубия и мощен ангренаж от нежния ход.

Палетите също, ама тях ги чисти внимателно - с мека четка. И рОгите на опашката на вилката заедно с копието - и с тях внивмавай!

Същото се отнася и импулсния камък на баланса.

С цапфите - отделно. Трябва да блестят! Ако не - трябва да определиш, дали е корозия или засъхнало масло. Засъхналото масло трябва да се махне - то ако е минерално, при накисване в бензин се размеква и с мека четка се сваля.

Ако не... идва остросюжетната част. Може да пробваш да продупчиш с тази цапфа мека хартия, напоена с бензин или даже с капка масло за шевни машини. Ама внимавай, щото се чупят тия палии icon_crazy icon_crazy

Може да сглобиш възела. Примерно ако оста на анкерното колело не ти харесва, слагаш го на място (само него!), капеш му на двата камъка бензин или масло и почваш да духаш с крушата. По този начин излъскваш с камъните цапфите.

Има си инструмент за полиране на тия цапфи, ама аз нямам :)

Само недей със шкурка! Нищо не става, пробвано е. Или ще надереш оста, или ще я счупиш.

Балансът също се тормози по този начин - слага се на място, спиралата се закрепва в моста, градусника и накладните камъни не се слагат и се почва едно клатене с бензин на камъните, или с керосин, или с друг разтворител.

Като достигнеш изрядна чистота, или като ти писне, разглобяваш всички временни работи и пак миеш всичко в бензин. Нареждаш частите на мека хартия - да попие бензина и почваш... не сглобяване, рано е за него :)

Re: ПРофилактика и смазване на каминни и настолни часовници

Публикувано на: 13 Яну 2015 10:04
от ivan_p_uzunov
Ми тя работата е ясна . Почвам пак от начало , само да питам работя с екстракционен -бензин (медицински ) нали няма проблеми или да не мия толкова много анкерната котва тя всъщност е измита .опасявам се да не и падне шел лака

Re: ПРофилактика и смазване на каминни и настолни часовници

Публикувано на: 13 Яну 2015 10:07
от omegaqq
ivan_p_uzunov написа:Ми тя работата е ясна . Почвам пак от начало , само да питам работя с екстракционен -бензин (медицински ) нали няма проблеми или да не мия толкова много анкерната котва тя всъщност е измита .опасявам се да не и падне шел лака
Ползвай спокойно бензина и не се притеснявай - лака няма да падне.