Страница 1 от 1
Механизъм Заря 36504
Публикувано на: 17 Яну 2015 23:10
от varban
Това е механизъм на малък будилник. По-голям е от тези с механизъм на дамски и мъжки ръчни часовници, ама пак е с една пружина за звънеца и хода.
Механизмът е правен на базата на противоударната Молния 3603, но му е добавен и будилник.
Всъщност 504 означава точно това - будилник с малка секундна стрелка, противоударен баланс и една пружина.
Не знам, как са другите, ама моя екземпляр върви много добре. Беше ми паднал без врътка, с други стрелки и с циферблат с надпис "Сделано в СССР" на мястото на най-интересните деления - около 6 часа, в зоната на най-честото използване на звънеца. После получих подарък един поразкулачен и поочукан будилник със счупен баланс и без заден капак, ама с врътка

та го стегнах... почти. Остава само да си направя дебела шайба за подложка под врътката.
Докато го стягах, снимах от дъжд на вятър, та снимките са непълни. Ако някой реши, че му трябват по-подробни, ще трябва пак да го разглобявам, още повече, че не съм полирал винтчетата

Re: Механизъм Заря 36504
Публикувано на: 17 Яну 2015 23:20
от varban
Ето снимки от разглобяването:
Вижда се минутния пиньон (като на Молния, ама бая по-дълъг), оста на секундното колело, върху която се набива секундната стрелка и механизмът за сверяване и преместване на стрелката за сигнала. Има отделен мост, който затваря векселното и паразитното колело. Малкото зъбно колело, което се показва от основната плоча, е на оста на врътката за сверяване и в двете крайни положения може да се зацепва с двете паразитни колелета съответно на основните стрелки и на стрелката на сигнала.
От другата страна също нищичко не прилича на Молнията-прародител:
Няма отделен мост на барабана, ама добре поне, че на звънеца са предвидили, иначе сглобяването щеше да бъде мисия невъзможна
По-близкото е бутон за блокиране на звънеца, а по-далечното - врътката за сверяване. При натиск навътре и въртене се мести стрелката на сигнала, а при издъпване навън - стрелките на часовниковия механизъм. Ако се остави свободна, заема промеждутъчно положение.
Re: Механизъм Заря 36504
Публикувано на: 17 Яну 2015 23:33
от varban
Врътката за сверяване се отвива:
Резбата е дясна, ама е стегната силно, като на будилниците Ракета. Не би трябвало да е лепена.
Re: Механизъм Заря 36504
Публикувано на: 17 Яну 2015 23:37
от varban
Предаване на движението от барабанното колело на звънеца:
Най-далече е зъбния сектор с палец, ограничаващ на по-малко от един оборот звъненето.
После е промеждутчното колело, което е загубил Пламен (и което аз някъде имам - за него е

)
Това колело не е навивно. Машината се навива направо за оста на барабана, а храповикът е на същата ос - вижда се добре.
Re: Механизъм Заря 36504
Публикувано на: 17 Яну 2015 23:43
от varban
Извадено чукче:
ходово колело на чукчето:
и промеждутъчно колело:

Re: Механизъм Заря 36504
Публикувано на: 18 Яну 2015 00:02
от varban
Разглобени зъбен сектор и барабанно колело, под него има пружина, която осигурява работата на храповия механизъм:
Ето го и ангренажа - махната е горната плоча (това не е мост, а плоча - на руски на тези механизми им казват двуплатинни):
И накрая - извадено централно колело. До него е карамфилът. Над централното колело е пружината на врътката за сверяване:
Вече могат да се преброят камъните.
Баланс - 5 камъка, анкерна вилка - 4 камъка, анкерно, секундно, посредно и централно колело - по 2 камъка = 17 камъка, като на уважаващ себе си механизъм, дето на английски му викат fully jeweled. Ама има още 6, на сигнала. На предавателното, ходовото и на чукчето по два рубина!
Така че камъните са 23. Аз поне не съм виждал будилник с повече камъни
Разсъждавахме защо така. Според мен това е заради особеностите на производителя. Нали помните основното производство на Пензенския завод - дамски часовници. На тях им е било по-лесно да сложат рубини, отколкото да разпробият такива отвори в месинга

Re: Механизъм Заря 36504
Публикувано на: 18 Яну 2015 00:15
от varban
Следва разглобяване и мазане на инкаблоците:
затварянето на пружинките (за първи път ми падат такива):
и проверка на Q-фактора на колебателната система:
Вече писах няколко пъти, ама не пречи да се изфукам още веднъж - не можах да преброя, колко колебания прави баланса. Преброих до 300 и ми писна
Разсъждения, защо са избрали противоударен механизъм за будилника - едва ли е заради хвърлянето на куфарите по летищата

Мисля си, че е заради по-лесната настройка на механизма при сглобяването му.
Re: Механизъм Заря 36504
Публикувано на: 18 Яну 2015 00:19
от varban
Пружината на този будилник е като на Молния, и барабанът е същия, само оста му е по-дълга:

Re: Механизъм Заря 36504
Публикувано на: 18 Яну 2015 00:32
от varban
И малко снимки от сглобяването. Почва се с централното колело и карамфила:
след това се нареждат колелетата на ангренажа - анкерно, секундно и посредно. Слага се на място барабанът.
Задължително трябва да се сложи и предавателното колело на сигнала, иначе ще се наложи разглобяване:
И после цялото това великолепие се затваря с горната плоча. Само 4 колелета са, радвайте се, че не са всичките 7:

Re: Механизъм Заря 36504
Публикувано на: 18 Яну 2015 00:41
от varban
След това идва ред на звънеца:
И на управлението му:
Врътката за навиване е завита, щото съм мазал ангренажа. Това трябва да стане преди да се наредят подциферблатните колелета.
Тук вече всичко е сглобено и готово за слагане на анкерната вилка и баланса:
Ама нататък не съм снимал

Re: Механизъм Заря 36504
Публикувано на: 18 Яну 2015 11:32
от Pavlin
Много полезно! Благодаря Върбане!