Страница 1 от 2
Vostok 2603
Публикувано на: 19 Май 2013 16:27
от plamenhar
Една заигравка с Восток за 2лв.от битака.
Хубава запазена каса,лош циферблат,хубава машинка-но не вървеше.
Разглобяване и промиване.

Не посмях да разглобя пружината,че после няма да мога да я вкарам в барабана.
Също не разглобих баланса.
След това сглобяване със смазване.
Липсва стрелката на секундарника и оста му е малко крива,но не смея да я пипам да не се счупи.
И ето резултата:

Тръгна добре,но забелязвам,че като го обърна нагоре с циферблата забавя ход.
Няма счупена ос.
Някакви идеи?
Re: Линкове с ремонти на часовници.
Публикувано на: 19 Май 2013 16:35
от Pavlin
Пламене, възхищавам се на старанието ти. От колко време разглобяваш часовници? Много часовникари няма да положат толкова труд, дори и след като ще вземат пари.
Относно вървенето, върха на оста може да има бомбе или шапка, не знам как точно се нарича, моля по запознатите да не ми се смеят

Re: Линкове с ремонти на часовници.
Публикувано на: 19 Май 2013 17:41
от plamenhar
3017 написа:Пламене, възхищавам се на старанието ти. От колко време разглобяваш часовници? Много часовникари няма да положат толкова труд, дори и след като ще вземат пари.
Относно вървенето, върха на оста може да има бомбе или шапка, не знам как точно се нарича, моля по запознатите да не ми се смеят

Е,то си е за тръпката.Аз по принцип се старая каквото и да захвана да правя.
Иначе колегите музиканти ще се ориентират към друг майстор.
А,часовници разглобявам може би от 3-4 месеца.Може би 4-5 руски часовника.
Иначе по сложните и швейцарските ги давам на Божидар.Всеки трябва да си знае мястото.
Моето занимание е любителско.За себедоказване.
Ще разгледам с лупа върховете на оста на баланса.
Или ще го сменя с друг.
Направо го смених и сега е добре.
Re: Линкове с ремонти на часовници.
Публикувано на: 19 Май 2013 18:54
от omegaqq
Едва ли осите на балнса са се "ошапчили" - механизма е с противоударно. По ми мяза на неразглобрни и непочистени шатони. Свали камъните на баланса и ги почисти. Смазваш и съм почти 100% сигурен, че ще заработи пИрфектно

.
Re: Линкове с ремонти на часовници.
Публикувано на: 19 Май 2013 18:56
от plamenhar
Да,не съм го разглобявал баланса.
Сега ще опитам на дугата машина-донор и ще докладвам.
Сега свалих горните камъни.
Промих,смазах,но няма ефект.Пак спира като обърна са циферблата нагоре.
Явно нещо друго е.Засега опитите спират,че чорбаджийката се прибира.

Re: Линкове с ремонти на часовници.
Публикувано на: 19 Май 2013 19:27
от nevenbekriev
Може да е лагруването и смазването на камъните, но най-вероятната причината е спиралата. Тя има някаква тежест и поради това стои по различен начин при различните положения на часовника. Спиралиите "Бреге" като тази са особено капризни. Когато е с капака нагоре спиралата е по-близо до баланса, а с циферблата нагоре е по-близо до моста. Ако часовникът върви добре с циферблата нагоре и амплитудата намалява при капака нагоре, вероятно спиралата леко опира в спиците на баланса. В другия случай опира в колонката или в щифтовете на регулатора или направо в моста протовоположно на колонката. При някои часовници спиралата е под средното колело и може да опира и в него. Трябва да гледаш механизма отстрани в положението в което не върви добре и да гледаш дали спиралата не е твърде близо до тези места. Проблемът "крива спирала" (или неправилно стояща) е често срещащ се и изправянето и наместването е едно от основните умения. Често при триенето на спиралата в тези места сечуват и паразитни звуци.
Re: Линкове с ремонти на часовници.
Публикувано на: 19 Май 2013 19:45
от dreadx
При мен на молнията, която затягаше с циферблата надолу реших, че е изтрита оста, от което се е скъсила и шийката опира и заклинва в лагерите.
Re: Линкове с ремонти на часовници.
Публикувано на: 20 Май 2013 07:14
от plamenhar
^^
Разгледах добре с лупа положението на пружината спрямо баланса и моста.
Не опира никъде и стои добре.Имам чувство,че като го обърна с циферблата нагоре затяга в лагера на моста,който е почистен и смазан.
Re: Линкове с ремонти на часовници.
Публикувано на: 20 Май 2013 13:21
от nevenbekriev
plamenhar написа:^^
Разгледах добре с лупа положението на пружината спрямо баланса и моста.
Не опира никъде и стои добре.Имам чувство,че като го обърна с циферблата нагоре затяга в лагера на моста,който е почистен и смазан.
Има прост и логичен начин да се разбере къде е проблемът.
Изважда се баланса, сваля се от моста и спиралата се сваля от баланса (с добре заточена отверка). От механизма се маха анкера. Поставя се баланса и моста му, слага се и винта. Сега балансът се върти свободно.
С леко движение с пръст се завърта баланса. Наблюдаваме дали се върти свободно и най-вече момента на спиране на въртенето. В двете хоризонтални положения, ако всичко с камъните и върховете на оста е наред, балансът се върти дълго и спира много бавно, като при спирането продължава да се върти с много малка скорост дълго време. Ако има повишено триене, затягане или изобщо проблем в лагеруването, спира бързо като го няма това бавно движение при спирането, а заковава на място изведнъж.
При вертикалните положения има по принцип по-голямо триене, но въпреки това ако камъните са хубави и върховетъе на оста добре полирани, балансът също се върти дълго и спира бавно. Разбира се тези опити се правят при почистени и смазани камъни.
Ако при тази проба откриеш значима разлика между "нагоре с циферблата" и "нагоре с капака", значи има или подбита ос или в опорния камък се е образувала вдлъбнатина. Също е възможно проблемът да е "шапчица" на върха, който е нагоре в положението с голямо триене.
Тези дефекти се получават обаче след мнооого години работа.
Re: Линкове с ремонти на часовници.
Публикувано на: 24 Май 2013 07:09
от plamenhar
Както винаги колегата(съфорумник,а не майстор,че съм далеко от неговите знания и възможности) е изчерпателен и щедър.Аз разбира се не направих горното упражнение,
че не ми е по възможностите,а направо смених баланса и всичко е наред.
Някой ден като имам подобен случай с механизъм за който нямам донор ще се опитам.
Вчера разглобих,почистих и сглобих една Ракета 2609.
Работи идеално като е с ремотоар.Като го извадя цък,цък,цък на едно място секундната и спира.
Като го сложа ремонтоара и си върви добре.Може би има причина за това?
В първия пост съм сложил едно филмче за този механизъм.
Re: Линкове с ремонти на часовници.
Публикувано на: 24 Май 2013 08:01
от rosen_er
plamenhar написа:Една заигравка с Vostok за 2лв.от битака.
Хубава запазена каса,лош циферблат,хубава машинка-но не вървеше.
Разглобяване и промиване.

Не посмях да разглобя пружината,че после няма да мога да я вкарам в барабана.
Също не разглобих баланса.
След това сглобяване със смазване.
Липсва стрелката на секундарника и оста му е малко крива,но не смея да я пипам да не се счупи.
И ето резултата:

Тръгна добре,но забелязвам,че като го обърна нагоре с циферблата забавя ход.
Няма счупена ос.
Някакви идеи?
Браво Пламене,много напредна в ремонтите.
Re: Линкове с ремонти на часовници.
Публикувано на: 24 Май 2013 15:28
от Skyler
rosen_er написа:plamenhar написа:Една заигравка с Vostok за 2лв.от битака.
Колега, случайно мернах как сте оставили баланса. По книгите съветват винаги да се обръща с моста отдолу, вероятно да не се счупи връхче. Макар че завъртането му е малко деликатна работа, след време се свиква.
Поздрави!
Re: Линкове с ремонти на часовници.
Публикувано на: 24 Май 2013 16:00
от plamenhar
Благодаря за съвета.
Не знаех,че трябва да се слага обратно.
Аз по принцип ги слагам на мека хартия и не съм се замислял.
Загледах се в частите на Зенита ми-Вярно,Божидар го е сложил правилно.

Re: Линкове с ремонти на часовници.
Публикувано на: 24 Май 2013 16:55
от dreadx
А като ги наредите по този начин - колелцата на едно място, винтчетата на друго - как запомняте кое винтче от къде е?
Re: Линкове с ремонти на часовници.
Публикувано на: 24 Май 2013 17:11
от Skyler
dreadx написа:А като ги наредите по този начин - колелцата на едно място, винтчетата на друго - как запомняте кое винтче от къде е?
Уместен въпрос, макар че часовникарите все така ги редят, като за снимка. Аз лично използувам PVC капачки с различни цветове от евтините безалкохолни, тези с гумичка и си сортирам нещата последователно на разглобяването. Не мия всичко общо, а едно по едно. Сглобяването в обратен ред. Ако ще се чака някоя част, прибирам всичко в разглобен вид в кутия, за да не се праши. В един чужд форум видях, че ползват капачки от големите минерални води - побират цял маханизъм. За любителски цели става идеално!