Страница 1 от 1

Фреза на Карпано, още велцмашина. Оформяне на зъбите в едно зъбно колело.

Публикувано на: 12 Сеп 2021 16:20
от ivan_p_uzunov
Финишната обработка на зъбите в едно зъбно колело .- Ето това си взех -наскоро и сега го чакам да пристигне!
Изображение
това лявото -по мръсното е моето .Не се вижда но подаването на фрезера към зъбното колело става като се вижда на скала-въртяща се - какво подаваш в стотни. :b

Изображение

Изображение
:b Самите фрезери са доста особенни . Не са идеално кръгли а са леко яйцевидни -и самата равнина на срязване е срязана напречно и е променлива . и чрез едно малко винтче на фрезера , ти прехвърляш като през червяк нарязването на зъбите . Тези красиви машини ,май са само за дооформяне на геометрията на самия зъбен гребен. :b -Като пристигне ще покажа . Въртейки чакръка ти прекарваш всички зъби един подир друг със фрезера и ако трябва и е необходимо - можеш леко и много точно да придълбочиш всички падини и върхове на зъбите и то те ще станат еднакви . :b

Фреза на Карпано, още велцмашина. Оформяне на зъбите в едно зъбно колело.

Публикувано на: 24 Сеп 2021 16:06
от ivan_p_uzunov
https://www.youtube.com/watch?v=IrMUBH6NfCk-- :banana -ЕЕееее ,най -накрая машината пристигна .-В доста окаяно състояние . В началото бях и разочарован от факта че не е от скъпите фрезоващи машини -направени от месинг .- Моята е направена от алуминии и стомана - .....И има само едно месингово нещо -фтулка. И тя е в дървената ръкохватка . та след две нощи машината бе почистена и центрована . Това видео показва как се случват нещата ..Да отбележа че тя е само и единствено за финишна обработка на зъбите в едно зъбно колело .А това което ме радва е че -машината е със три центриращи равнини .


Изображение

Изображение

Изображение
Да, кутията на която стои- съм я извадил. -Защото и тя трябва да се реставрира . :b

Фреза на Карпано, още велцмашина. Оформяне на зъбите в едно зъбно колело.

Публикувано на: 24 Сеп 2021 19:47
от atanweb
Изглежда забавно! Хубава машинка си имаш.
Да попитам за фрезоващите дискове които сами си подхващат и сменят зъбите... те стандартни ли са или всяка фирма си е правила нейни размери? Т.е. можеш ли да намериш подобни дискове ако се наложи?

Фреза на Карпано, още велцмашина. Оформяне на зъбите в едно зъбно колело.

Публикувано на: 24 Сеп 2021 20:34
от ivan_p_uzunov
Ами, за сега съм срещал май -само три различни диаметъра . Фрезови дискове има! -Стига да ти се дават пари .В момента имам някакви за да си поддържам формата ,но май ми трябват още ! n_sad
Изображение

Фреза на Карпано, още велцмашина. Оформяне на зъбите в едно зъбно колело.

Публикувано на: 26 Сеп 2021 15:08
от nevenbekriev
Това се нарича фреза на Карпано, още велцмашина. Хубаво е че си имаш, остава да се снабдиш и с дискове. Диаметърът не е от значение, а само диаметърът на отвора на диска. Още, не служи за 'задълбочаване' на междузъбията, а само за оформяне на главите на зъбите. Междузъбията се нарязват с обикновена дискова фреза, на зъбонарезна машина с делителен апарат, като получените зъби се получават с правоъгълна форма и дъната на междузъбията още при тази операция са окончателно готови. След това се ползва велцмашината за заобляне на главите. Велцмашината е полезна и за намаляване на външния диаметър на готови колела, с вече монтирани табли. Така са работили в някои стари манифактури при финалната обработка на колелата, за получаване на перфектното зацепване - правили са таблите с малко по-голям диаметър и са намалявали диаметъра монтираните вече колела на велцмашина. Този начин елиминира всякакво радиално биене на колелата.

Re: Фреза на Карпано, още велцмашина. Оформяне на зъбите в едно зъбно колело.

Публикувано на: 24 Окт 2021 10:43
от atanweb
Бих се радвал Иван да покаже новите фрезери за машината.
В тази нова отделна тема искам да попитам... в този клип се изработват зъбни колела чиито зъби са вече оформени до някаква степен от диск-фрезер още по време на фрезоването.

https://youtu.be/ljhLgIOueDE


Кога и как се прибягва до специалното оформяне с машината на Карпано? Само за възтановяване на правилната форма на каналите ли е или се използва и при изработване на нови зъби на зъбни колела?
Какви видове форми на зъбите на зъбните колела има т.е. има ли разлини по форма-профил канали между зъбите?
Благодаря предварително за отговорите.

Re: Фреза на Карпано, още велцмашина. Оформяне на зъбите в едно зъбно колело.

Публикувано на: 24 Окт 2021 20:23
от ivan_p_uzunov
-Май пак Невен ще дава отговори ! - Аз, както знаете съм на път да стана майстор.- но за сега се опитвам поне да подражавам! :redface .Наскоро успях да се ублагодетелствам с още от тези трудно намиращи се фрезови дискове - А и и успях да реставрирам и кутията на моята фреза.
Изображение

Изображение

Изображение
А ето и тези фрезички за които ме моли колегата да покажа .- Много са интересни -на някой от тях сущо присъства надписа на Карпано.
Изображение

Изображение

Изображение

Изображение вижда се че тези фрези са със завършен заоблен ръб на зъба.Те са май същите с които човека от клипа си нарязва зъбчатките -Това което зная е че по принцип когато се прави ново зъбно колело то е добре да се направи леко по голямо по диаметър. И посредством тази моя фреза -минавайки със фрезовия диск -от край до край през цялата обиколка -периферия- на зъбния гребен . може да се постигне намаляване в целия диаметър на зъбното колело. Тоест чрез няколко проверки да се улучи най добрия работен диаметър на това колело. :b

Re: Фреза на Карпано, още велцмашина. Оформяне на зъбите в едно зъбно колело.

Публикувано на: 26 Окт 2021 07:46
от nevenbekriev
Да отговоря, доколкото ми позволяват знанията...
Последните фрези в съобщението на Иван са профилни и дават готови зъби, при тяхното използване се получават готови колела и не е нужно използване после на велцмашина. Разбира се, тя може да се ползва и в този случай, за намаляване на диаметъра, ако е направен по-голям от нужния.
Историччески, велцмашината се появява към средата на 19 век и е свързана със швейцарския начин на манифактурно производство на механизми. При този начин на производство, колелата са са нарязвали в една работилница, монтирали са се на пиньоните в друга, плочите и мостовете (ебошите) са се правили в трета, камъните са се монтирали или отворите на лагерите са се пробивали в четвърта и т.н. Имало е и работилница, в която са се напасвали колелата накрая на всичко това, именно на велцмашина и с намаляване на диаметъра на таблите до постигане на правилно зацепване. Иначе, и преди това, при английския манифактурен начин на производство, и след това - при въвеждане в Швейцария на американския начин на поточно производство, което постепенно се е случило след 1900, велцмашини не са се използвали. В ремонта нямат особено приложение, защото използването неизбежно води до намаляване на диаметъра, а никой не цели такова нещо. Има едни машинки за увеличаване на диаметъра на таблите чрез развалцоване (разплескване) на върховете на зъбите, след които по идея се ползва велцмашина, но при този начин не се гарантира добро съхраняване на равномерността на разстоянията между зъбите. Може да се ползват най-вече при изработване на нови табли по стария швейцарски метод, и за украшение...