По принцип Иван е прав, но нямам никаква представа как се регулират луфтовете на влаковите колела, тази тема предполагам е за някакъв ЖП форум.
Мога да кажа следното: няма такова нещо - аксиалните луфтове на колелата, лагеруващи в камъни, да нарастват с времето - поради износване или каквато и да е друга причина. Ако луфтовете са нагласени правилно при производството на механизма, такива ще си останат, освен ако някой не направи нещо - примерно да замени камък, колело, мост и т.н.
Вярно е, че дължината на оста на баланса може да намалее поради износване на едната глава на върха при много продължителна работа в хоризонтално положение - примерно, когато джобен часовник е работил 30 години все на нощното шкафче или нещо от сорта. Тогава е възможно главата да се обработи до правилна форма и при нужда износеният камък да се замени, но в тези часовници камъните не са пресовани, а завалцовани - тоест не може да се местят с онези специални преси с микрометричен винт, които обикновено ги наричат 'хории'.
В някои от първите теми на Калоян Стоянов, като примерно тази,
https://strelki.info/viewtopic.php?f=53 ... 60#p296160
Ще видите, че има снимки, показващи как регулира луфтовете и по този начин постига префектни резултати, които по никакъв друг начин иначе не биха могли да бъдат постигнати. Ще видите и че в последствие престана да показва такива снимнки...
Истината е, че хориите нямат място при рутинни манипулации с часовникови механизми. Също, аксиалните луфтове на колелата и дори на частите на спусъка нямат абсолютно никакво значение за правилната работа, стига частите да не излизат от нормално зацепление една с друга. Ако върховете не излизат от отворите де... Още, ако луфтът е много голям, натоварването, което се опитва да счупи цапфата, нараства, защото рамото на силата става по-голямо. Луфтът не трябва да е и много малък - тоест - трябва да съществува, за да гарантира свободно движение. Понеже зависи от температурата и може да се промени примерно при затягането на винтовете, които крепят механизма в касата, луфтът трябва да има и някаква минимално допустима стойност...
Хориите в темите за рутинна профилактика са за демонстрация на имане на инструменти и апарати, което вероятно би трябвало да предизвика по-голям респект у клиента. Еле пък, ако ти показват как регулират камъните в инкаблоците на баланса... Иначе, спокойно може да се доверим на това, че производителят е регулирал механизма правилно, още повече, ако вече е работил не една година както се е очаквало от него
Всеки, който се занимава с ремонт, би трябвало да придобие представа за това дали даден луфт е правилен или се нуждае от корекция. За себе си мога да кажа, че нямам 'хория' и не ми е хрумвало да си взимам. Винаги съм успявал да си регулирам луфтовете и без такова приспособление и не виждам как ще ми стане по-лесно, ако го използвам...