Мълния 3601 ниска амплитуда
Мълния 3601 ниска амплитуда
Здравейте , заиграх се с една мълния 3601 (съдейки по микрорегулатора на баланса). Пуснах я на вибрографа преди да я отворя, избързва + 300 сек и много ниска амплитуда . Отворих я за профилактика , измих всичко и почнах да сглобявам , главна пружина-ОК , влакови колела-ОК ( движат се плавно лесно и с откат), Анкер-ОК (отскача и в двете посоки през целия ход на анкерното колело ), Минутерия-ОК , Стигнах до баланса, които кисна в бензин цяла нощ и забелязах че е поизкривен.
Престраших се и свалих спиралата поизправих я и я поставих отново.
Направих теста за 100 те трептения - над 90 ( горе долу ).
Да обаче слагам баланса и часовника тръгна но амплитудата е отново ниска 160-170 което не е ОК .
Прегледах камъните и цапфите на баланса, няма спукани и цапфите изглеждат здрави, поизносени но здрави .
Ако има значение на платината пише 3602 но моста на баланса е от 3601 (с микрорегулатора ).
Мисля пак да сваля спиралата и да поставя баланса без него за да видя как влиза в анкерната вилка и дали подпира някъде при движението си .
На прав път ли съм или да търся нещо друго преди това ?
Може ли баланса да е по-къс ? Как да разбера ако е това ?
Снимка на механизма при отварянето му.
Престраших се и свалих спиралата поизправих я и я поставих отново.
Направих теста за 100 те трептения - над 90 ( горе долу ).
Да обаче слагам баланса и часовника тръгна но амплитудата е отново ниска 160-170 което не е ОК .
Прегледах камъните и цапфите на баланса, няма спукани и цапфите изглеждат здрави, поизносени но здрави .
Ако има значение на платината пише 3602 но моста на баланса е от 3601 (с микрорегулатора ).
Мисля пак да сваля спиралата и да поставя баланса без него за да видя как влиза в анкерната вилка и дали подпира някъде при движението си .
На прав път ли съм или да търся нещо друго преди това ?
Може ли баланса да е по-къс ? Как да разбера ако е това ?
Снимка на механизма при отварянето му.
Re: Мълния 3601 ниска амплитуда
Сега четох за спирала на Бреге , и докарах тази горе долу така . Пак е ниска амплитудата :(. Ще слагам довечера баланс от друг часовник за да проверя къде греша !
Сложих баланс от друг механизъм ( 3602 Мълния ) , който бях профилактирал преди няколко месеца.
И резултата е следния:
Значи проблема е в баланса. Обаче какво ?
Сложих баланс от друг механизъм ( 3602 Мълния ) , който бях профилактирал преди няколко месеца.
И резултата е следния:
Значи проблема е в баланса. Обаче какво ?
Последна промяна 1 на lamer4o, променена общо 13 пъти
- atanweb
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 6312
- Регистриран: 20 яну 2012 22:02
- Местоположение: гр. Кюстендил/NRW
Re: Мълния 3601 ниска амплитуда
Микрорегулатор има и на 3602 (3603) .. така, че вероятно си е оригинален.
Надали ще може да се ползва баланс и мост от 3601 на 3602.
3601 са по тънки.
В двете положения ли е еднаква имплитудата? 90 трептения отново ли в двете положения? Вертикално?
Аксиални хлабини?
Смазваш ли палетите на анкера?
Има ли следи от ръжда по анкерното колело?
Въпреки, че отскача, може да "спъва" по добрата работа.
Горе долу нещата се въртят както при Ракета-та която прави наскоро.
Надали ще може да се ползва баланс и мост от 3601 на 3602.
3601 са по тънки.
В двете положения ли е еднаква имплитудата? 90 трептения отново ли в двете положения? Вертикално?
Аксиални хлабини?
Смазваш ли палетите на анкера?
Има ли следи от ръжда по анкерното колело?
Въпреки, че отскача, може да "спъва" по добрата работа.
Горе долу нещата се въртят както при Ракета-та която прави наскоро.
Re: Мълния 3601 ниска амплитуда
Не в двете положения са еднакви колебанията но са приемливи .
Има нормална хлабина баланса.
Палетите на Анкера са смазани.
Няма ръжда по анкерното колело.
Този път няма влакна никъде , взех си поука от предния път .
Засекли сме се с писането , отгоре написах че проблема е в баланса , но какво ?
Има нормална хлабина баланса.
Палетите на Анкера са смазани.
Няма ръжда по анкерното колело.
Този път няма влакна никъде , взех си поука от предния път .
Засекли сме се с писането , отгоре написах че проблема е в баланса , но какво ?
-
- Специалист
- Reactions:
- Мнения: 1181
- Регистриран: 07 яну 2015 21:50
Re: Мълния 3601 ниска амплитуда
Привет !- Според мен, свали отново спиралата и анкерната котва и завърти баланса с круша. - да видиш дали се върти свободно в лагерите .И дали не опира на моста на анкерната котва или на централното колело . При развъртане на обороти на баланса -не трябва да се чува свирещ звук .Такъв се чува при сухи лагери - когато има затъпяване на заоблените върхове на цапфите .И най важното ,не може да си подменяш спирали от други баланси !- Е може, ама трябва доста да си тренирал преди това .- Баланса излиза от завода с точно определена спирала. -Твърде е възможно някой друг преди теб да си е правил някакви експерименти !-когато го развърташ , го обърни и с цифера на горе за да видиш дали не опира някаде .-Спирала бреге е доста трудна за доизкосуряване . -Трябва ти силно увеличение при ремонт.-Силни лупи!
-
- Специалист
- Reactions:
- Мнения: 1181
- Регистриран: 07 яну 2015 21:50
Re: Мълния 3601 ниска амплитуда
А ,щях да забравя -къде и кога точно ти отскача анкерната вилка при побутване след свален баланс и навита пружина ? Разпредели си разстоянието така: -В двете крайни положения е 0 . В средата е 50 процента . -та ,при леко побутване на котвата с клечка , тя до 15- 18 процента не трябва да отскача на отсрещната страна. Тя трябва да се връща на мястото си-обратно крайно положение -закотвено .
Re: Мълния 3601 ниска амплитуда
Според мен камъка , който е на моста на баланса е крив. Моля някой който разбира от повече от мен да погледне снимките ми по-нагоре и да каже дали е така ?
Изключваме проблем с анкера и анкерното колело защото с друг баланс (спирала , колело , и мост в комплект ) проблема не съществува .
Възможно е да има и изтъпяване на цапфите както предположи колегата Иван Узунов , или да не съм доизкосурил спиралата, което е най-вероятно !
Изключваме проблем с анкера и анкерното колело защото с друг баланс (спирала , колело , и мост в комплект ) проблема не съществува .
Възможно е да има и изтъпяване на цапфите както предположи колегата Иван Узунов , или да не съм доизкосурил спиралата, което е най-вероятно !
-
- Специалист
- Reactions:
- Мнения: 1181
- Регистриран: 07 яну 2015 21:50
Re: Мълния 3601 ниска амплитуда
Аз лично виждам нещо не както трябва в последнат витка на спиралата ти!-Тази ,която се възкача върху останалите . Твоята е доста по малък размер от колкото трябва да е! А ако смяташ че имаш крив лагер -хвани и направи една зъбна клечка и избий и пренабий лагера . Само гледай да не го обърнеш на обратно .
-
- Специалист
- Reactions:
- Мнения: 1181
- Регистриран: 07 яну 2015 21:50
-
- Специалист
- Reactions:
- Мнения: 1264
- Регистриран: 14 юни 2012 17:05
- Местоположение: Варна
Re: Мълния 3601 ниска амплитуда
Тестът има съвсем условно име. Балансът на Молния е голям и тежък, а цапфите са тънки. По тази причина качественият фактор е голям и нормално колебанията са около 200.
Не се чуди къде е проблемът, той е в спиралата. Няма нужда да слагаш баланс от друг часовник, най-много с него пак да не работи добре, но по някаква различна причина. Изобщо, частите в тези механизми са условно заменяеми, но не и абсолютно заменяеми. В електрониката, ако замениш един чип без лепенка (без запис вътре), се очаква всичко да работи. В механиката не е така, ще работи само ако при замяната са се спазили всичките условия за нормална работа. Като замениш примерно баланс, не задължително механизмът да заработи веднага нормално. Трябва да подходиш като към механизъм с повреда и да намериш причините, които пречат на нормалната работа, да ги отстраниш и тогава вече ще си заработи. Но не можеш да сложиш баланса за проба и като не заработи, веднага да направиш извод, че този баланс не работи. Няма такова нещо...
Сега, за спиралата...
Молнията, макар и голям механизъм, не е лесна за нагласяване на спиралата. Не че има нещо трудно, но почти винаги става така, че 'новобранците' не успяват да се справят със спиралата. Обяснението е, че преди да се справиш, трябва да знаеш какво и как трябва да постигнеш...
Принципът е, че спиралата трябва да не се опира никъде. Това включва и витките й една с друга. И това се отнася не само за статичното положение на равновесието на баланса, но и за всички положения в интервала на въртенето му от +300 до -300 гр. спрямо равновесното положение.
При плоските спирали това се постига много по-лесно. При спиралите Бреге трябва да се седят и проверяват доста неща...
Преди изобщо да почнеш да проверяваш спиралата в механизма, трябва да направиш така, че външната витка да бъде изцяло в плоскост, която е успоредна на плоскостта на основното тяло на спиралата и се намира на нужното разстояние над нея. Какво е нужното разстояние? Участъкът, в който спиралата рязко се издига над основното тяло и след това рязко завива обратно, за да застане в новата плоскост, ще го наричам 'кривка'. Е, кривката си я има, колкото и деформирана да е спиралата, и след като успееш да изправиш деформациите, кривката сама ще ти покаже какво точно трябва да е разстоянието между двете плоскости. Друг е въпросът когато трябва да подбереш нова спирала и сам да оформиш кривката и външната крива, но за тогава се смята, че човек трябва да е натрупал опит, знания и интуиция...
Самата външна крива - участъкът от колонката до там, до където стигат щифтовете на градусника,
когато е завъртян докрай към '+', трябва да бъде част от окръжност с радиус - разстоянието от щифтовете до центъра на камъка. Останалата част - между този участък и кривката, трябва да е плавен преход от по-големия радиус на тялото към по-малкия на външната крива.
После, монтираш спиралата (без баланса) в моста и между щифтовете и проверяваш дали е в плоскост, успоредна на моста и дали центърът на втулката съвпада с центъра на камъка. Ако полскостта не е успоредна, хващаш близо до колонката и усукваш или натискаш надолу/повдигаш нагоре, докато стане. Ако центровете на съвпадат, променяш нещо във формата на външната крива...
Другото важно нещо е вътрешният край на спиралата - там където е закрепена към разцепената втулка. Вече слагаме спиралата на оста на баланса... Ако си представим спиралата в безтегловност, тя трябва да застане в плоскост, успоредна на колелото на баланса. Ако не е така, значи хващаш близо до вътрешния край и усукваш или натискаш надолу/повдигаш нагоре, докато стане. Освен това, ако си представиш спиралата като грамофонна плоча със спираловидна бразда, в която попада игличката, когато балансът се върти, рамото на грамофона трябва да прави само плавно равномерно постъпателно движение навън или навътре, и това движение не трябва да има синусоидална съставна, която да го мести навън-навътре при всеки оборот на баланса. Ако има такова движение, значи въображаемият център на спиралата не съвпада с оста на баланса и трябва вътрешната крива така да се промени, че центърът да си дойде на мястото.
Накрая, монтираш баланса със спиралата на моста и в механизма и проверяваш всичко как стои и дали някъде не се допира. В идеалният случай, спиралата ще е успоредна на плоскостта на механизма и центърът на тялото й ще съвпада с оста на баланса. В статичното положение няма да има никакви сили, които да са породени в спиралата и да притискат оста на баланса в някаква посока. Спиралата ще стои в плоскост, а не примерно в конус или фуния. Когато механизмът е надолу с циферблата, тялото на спиралата няма да се допира в спиците на баланса, без значение колко и накъде е завъртян той. Когато е нагоре с циферблата, тялото на спиралата няма да се допира в дъното на колонката или щифтовете на градусника, а кривката няма да се допира в моста. Има значение как е обърнат механизмът, защото спиралата има маса и силата на тежестта й я кара да застава в различно положение в двете основни положения на механизма. И като казвам 'не се допира', това значи и да има навсякъде достатъчно 'санитарно' разстояние, защото спиралата ивършва ситни трептения в разни ситуации...
При други часовници, като разни стари Омеги, Зенити и прочее Патеци, тялото на спиралата стои завряно под средното колело, а външната витка почти се допира до него и дори има специален прав участък, които е за да се избегне допира със средното колело при 'развиване' на спиралата. Тоест - там има още повече изисквания към спиралата Бреге...
Накрая, в заключение, ще кажа, че е напълно възможно всички тези изисквания да не са спазени - спиралата да стои накриво, да не е центрична спрямо баланса, да стои като фуния, да има сила, която насила да я държи в положението, в което се намира , а като свалиш баланса - да стои по съвсем друг начин на него, и накрая - часовникът пак да работи идеално. Ако спиралата, въпреки всички тези дефекти, никъде не се допира, това ще е достатъчно. Но, ако всички условия, които описах по-горе, са спазени точно тогава липсата на допир и загуби на енергия ще се постигнат най-лесно и гарантирано, а освен това - красотата и хармонията...
Не се чуди къде е проблемът, той е в спиралата. Няма нужда да слагаш баланс от друг часовник, най-много с него пак да не работи добре, но по някаква различна причина. Изобщо, частите в тези механизми са условно заменяеми, но не и абсолютно заменяеми. В електрониката, ако замениш един чип без лепенка (без запис вътре), се очаква всичко да работи. В механиката не е така, ще работи само ако при замяната са се спазили всичките условия за нормална работа. Като замениш примерно баланс, не задължително механизмът да заработи веднага нормално. Трябва да подходиш като към механизъм с повреда и да намериш причините, които пречат на нормалната работа, да ги отстраниш и тогава вече ще си заработи. Но не можеш да сложиш баланса за проба и като не заработи, веднага да направиш извод, че този баланс не работи. Няма такова нещо...
Сега, за спиралата...
Молнията, макар и голям механизъм, не е лесна за нагласяване на спиралата. Не че има нещо трудно, но почти винаги става така, че 'новобранците' не успяват да се справят със спиралата. Обяснението е, че преди да се справиш, трябва да знаеш какво и как трябва да постигнеш...
Принципът е, че спиралата трябва да не се опира никъде. Това включва и витките й една с друга. И това се отнася не само за статичното положение на равновесието на баланса, но и за всички положения в интервала на въртенето му от +300 до -300 гр. спрямо равновесното положение.
При плоските спирали това се постига много по-лесно. При спиралите Бреге трябва да се седят и проверяват доста неща...
Преди изобщо да почнеш да проверяваш спиралата в механизма, трябва да направиш така, че външната витка да бъде изцяло в плоскост, която е успоредна на плоскостта на основното тяло на спиралата и се намира на нужното разстояние над нея. Какво е нужното разстояние? Участъкът, в който спиралата рязко се издига над основното тяло и след това рязко завива обратно, за да застане в новата плоскост, ще го наричам 'кривка'. Е, кривката си я има, колкото и деформирана да е спиралата, и след като успееш да изправиш деформациите, кривката сама ще ти покаже какво точно трябва да е разстоянието между двете плоскости. Друг е въпросът когато трябва да подбереш нова спирала и сам да оформиш кривката и външната крива, но за тогава се смята, че човек трябва да е натрупал опит, знания и интуиция...
Самата външна крива - участъкът от колонката до там, до където стигат щифтовете на градусника,
когато е завъртян докрай към '+', трябва да бъде част от окръжност с радиус - разстоянието от щифтовете до центъра на камъка. Останалата част - между този участък и кривката, трябва да е плавен преход от по-големия радиус на тялото към по-малкия на външната крива.
После, монтираш спиралата (без баланса) в моста и между щифтовете и проверяваш дали е в плоскост, успоредна на моста и дали центърът на втулката съвпада с центъра на камъка. Ако полскостта не е успоредна, хващаш близо до колонката и усукваш или натискаш надолу/повдигаш нагоре, докато стане. Ако центровете на съвпадат, променяш нещо във формата на външната крива...
Другото важно нещо е вътрешният край на спиралата - там където е закрепена към разцепената втулка. Вече слагаме спиралата на оста на баланса... Ако си представим спиралата в безтегловност, тя трябва да застане в плоскост, успоредна на колелото на баланса. Ако не е така, значи хващаш близо до вътрешния край и усукваш или натискаш надолу/повдигаш нагоре, докато стане. Освен това, ако си представиш спиралата като грамофонна плоча със спираловидна бразда, в която попада игличката, когато балансът се върти, рамото на грамофона трябва да прави само плавно равномерно постъпателно движение навън или навътре, и това движение не трябва да има синусоидална съставна, която да го мести навън-навътре при всеки оборот на баланса. Ако има такова движение, значи въображаемият център на спиралата не съвпада с оста на баланса и трябва вътрешната крива така да се промени, че центърът да си дойде на мястото.
Накрая, монтираш баланса със спиралата на моста и в механизма и проверяваш всичко как стои и дали някъде не се допира. В идеалният случай, спиралата ще е успоредна на плоскостта на механизма и центърът на тялото й ще съвпада с оста на баланса. В статичното положение няма да има никакви сили, които да са породени в спиралата и да притискат оста на баланса в някаква посока. Спиралата ще стои в плоскост, а не примерно в конус или фуния. Когато механизмът е надолу с циферблата, тялото на спиралата няма да се допира в спиците на баланса, без значение колко и накъде е завъртян той. Когато е нагоре с циферблата, тялото на спиралата няма да се допира в дъното на колонката или щифтовете на градусника, а кривката няма да се допира в моста. Има значение как е обърнат механизмът, защото спиралата има маса и силата на тежестта й я кара да застава в различно положение в двете основни положения на механизма. И като казвам 'не се допира', това значи и да има навсякъде достатъчно 'санитарно' разстояние, защото спиралата ивършва ситни трептения в разни ситуации...
При други часовници, като разни стари Омеги, Зенити и прочее Патеци, тялото на спиралата стои завряно под средното колело, а външната витка почти се допира до него и дори има специален прав участък, които е за да се избегне допира със средното колело при 'развиване' на спиралата. Тоест - там има още повече изисквания към спиралата Бреге...
Накрая, в заключение, ще кажа, че е напълно възможно всички тези изисквания да не са спазени - спиралата да стои накриво, да не е центрична спрямо баланса, да стои като фуния, да има сила, която насила да я държи в положението, в което се намира , а като свалиш баланса - да стои по съвсем друг начин на него, и накрая - часовникът пак да работи идеално. Ако спиралата, въпреки всички тези дефекти, никъде не се допира, това ще е достатъчно. Но, ако всички условия, които описах по-горе, са спазени точно тогава липсата на допир и загуби на енергия ще се постигнат най-лесно и гарантирано, а освен това - красотата и хармонията...
Последна промяна 1 на nevenbekriev, променена общо 14 пъти
-
- Специалист
- Reactions:
- Мнения: 1264
- Регистриран: 14 юни 2012 17:05
- Местоположение: Варна
Re: Мълния 3601 ниска амплитуда
Извинявам се, но преди да почна да пиша предното си съобщение, което е чиста теория, (между другото, правилна и полезна...), не съм обновил страницата и не съм видял предните много съобщения, включително снимките... Та се оказва, че съм писал, писал...
Ламерчо бе, маме бе...
На снимката ясно се вижда какво не е наред. Там, където оградих, е кривката. Тя се допира до предпоследната витка и това е ясно като бял ден... Обаче, кривката изобщо не е на мястото си. Спиралата е скъсена откъм последната витка и между кривката и колонката не е останало нищо... Та, въпросът е: ти ли скъси спиралата или някой друг голям майстор??? Ако ти, защо? Не виждам дали остатъкът зад колонката е отрязан или още си е там? Може би часовникът изоставаше, или?
Сега...
Ако спиралата не е от този баланс и часовникът изостава, по-правилно е да махнеш два винта, но принципно пак може да се скъси спиралата, стига да се изправи кривката и да се направи нова, пак като нея, но на правилното място. Но това е по сложно упражнение, за по-напреднали...
Ламерчо бе, маме бе...
На снимката ясно се вижда какво не е наред. Там, където оградих, е кривката. Тя се допира до предпоследната витка и това е ясно като бял ден... Обаче, кривката изобщо не е на мястото си. Спиралата е скъсена откъм последната витка и между кривката и колонката не е останало нищо... Та, въпросът е: ти ли скъси спиралата или някой друг голям майстор??? Ако ти, защо? Не виждам дали остатъкът зад колонката е отрязан или още си е там? Може би часовникът изоставаше, или?
Сега...
Ако спиралата не е от този баланс и часовникът изостава, по-правилно е да махнеш два винта, но принципно пак може да се скъси спиралата, стига да се изправи кривката и да се направи нова, пак като нея, но на правилното място. Но това е по сложно упражнение, за по-напреднали...
Re: Мълния 3601 ниска амплитуда
Ламерчо бе, маме бе...
Та, въпросът е: ти ли скъси спиралата или някой друг голям майстор??? Ако ти, защо?
AAAAAA нееее този часовник така дойде при мен даже питах в предишни мнения как да разбера дали е скъсявана (имах съмнения ) , защото имаше и много други извращения правени от някой "майстор" преди мен но тях ги отстраних.
Може би часовникът изоставаше, или?
Когато пристигна при мен часовника избързваше с 250 - 300 сек по виброграф а регулатора беше на крайно мунис положение и амплитуда 150 - 160 градуса.
-
- Специалист
- Reactions:
- Мнения: 1264
- Регистриран: 14 юни 2012 17:05
- Местоположение: Варна
Re: Мълния 3601 ниска амплитуда
Няма значение какво показва вибрографа, когато амплитудата е малка. Като стане нормална, тогава ще го гледаш... Направи така, че кривката да не се допира до предпоследната витка и изобщо нищо никъде да не се допира. Ще трябва или да изкривиш доста участъка между градусника и кривката или спиралата да стои ексцентрично спрямо баланса, но със сигурност преди кривката откъм основнот тяло трябва да отдалечиш витката, за да не се допира кривката. Тогава виж какво ще стане и след като постигнеш амплитуда, ще стане ясно дали може да използваш тази спирала с този баланс. Не разбрах, краят на спиралата отрязан ли е или още стърчи зад колонката?
-
- Специалист
- Reactions:
- Мнения: 1264
- Регистриран: 14 юни 2012 17:05
- Местоположение: Варна
Re: Мълния 3601 ниска амплитуда
Тази кривка си е на мястото. На снимката, която аз съм ти оградил, има друга кривка, там се допира . Две кривки ли има?