Добър вечер на всички. Днес ми се падна да оправям един Восток 24-ти калибър с коронка на 2 ч. и малка секундна стрелка на 9 ч. Реших да се опитам да направя снимки на цеия процес, но това се оказа много трудно. Явно при такива дейности се прави друга установка . Аз карах по най-трудния начин - с дясната ръка държа, с лявата снимам. Затова и част от снимките са тъмни, други са малко разфокусирани, но като цяло - разбира се за какво става дума.
Мисля, че такива описания имаше във форума, но всеки си е намерил някакви методи и последователности. Като цяло, аз не правя пълна профилактика на всички часовници, които обявявам за продажба. Много често двигателната и навиващата част са в прилично състояние и има нужда само да се оправи ходовата част - зъбни колела, анкер и баланс. Само че трябва да се оправят както трябва - колкото и силна да е пружината, ако камъните на баланса са зацапани, никога няма да се получи добър ход и амплитуда. То е все едно да караш кола на ръчна - ако ти е мощен двигателят, ще върви, но с голям зор .
Естествено, ако видя, че има и други проблеми, опитвам се да оправя и тях. Но на горе-долу 70% от часовниците промивка на ходовата част им стига.
Преди да започна с описанието, бих искал да припомня едно много важно правило - пинсетите НЕ СА ЗА СТИСКАНЕ на части! Вероятността да хванете нещо съ-ъ-ъ-всем лекичко накриво, и при стискане то да отскочи някъде, е много голяма
И така - начало! Имах тези часовници:
и един нов циферблат, та реших да събера най-добрия възможен.
За целта ми трябват следните инструменти:
и естествено:
За развиване на задния капак използвам по-здравите пинсети, после махаме уплътнението:
Освобождавам ремонтуара, след което махам стрелките. За часовата и минутната използвам уредче, а за секундната - отново малките пинсети.
Монтирам обратно ремонтуара, за да не изпаднат в последствие чарковете, за по-удобно хващане, и най-важното - за да мога да освободя основната пружина. Първо махам разширителния ринг. После фиксирам контрата, за да се развърти пружината.
Сега махам баланса. Има процеп между моста на баланса и основната пластина, в който пъхам пинсетите. После поставям баланса с моста надолу. Тук се сблъсквам с великото руско изобретение, което наричам "пластина". Велико е, защото без него половината руски часовници нямаше да работят . Отделям го настрана.
Махам анкерната плоча и анкера:
След това и плочата на колелата:
В случай, че не мога да хвана нещо с пинсетата (например болтчетата не излизат достатъчно над плочата), използвам хлебната гума. После ще я ползвам пак:
Махаме колелата:
След това разглобяваме двигателната част. Първо махаме барабанното колело и барабана:
После контрата, като обръщам по-голямо внимание на пружинката, за да не излети:
Сега - междинното за навиване. ВНИМАНИЕ - това винтче е с обратна резба !!!! Развива се и се завива обратно на нормалните винтчета !!!
Сега махам и барабанната плоча:
Махам барабана, а след това развивам страничните болтчета, фиксиращи циферблата:
След като махна циферблата, започван с лицевата страна. Махам часовото колело и карамфила:
Да, ама не. Този път с малката пинсета не стана. Пробвам с голямата. В случая с нея става, но ако не стане, може и с клещичките. След махането на карамфила, ако минутното колело не е изпаднало, го махам аз:
Остана навиващата и сверяваща част. Махам тиражната плоча, като след развиването на винтчетата освобождавам пружинката, за да не отскочи или се отплесне:
После махам колелцата и лостчетата, като за пружинката използвам макетно ножче (естествено, поставям пръста си над пружинката, за да не излети:
Накрая вече мога да извадя ремонтуара, за да паднат буренцето и навивното колело. Снимам и крайния резултат от разглобяването
Сега обръшам внимание на барабана - с натискане на охлюва капачето се отделя. Засега няма да развивам пружината, защото нямам съдинка, където да я събера. Ще я мия така, в барабана:
Касата, рингът и капакът отиват в съдчето с "Мелио" за почистване:
Мислех, че съм снимал наредените в стъкленицата части за промиване, но съм пропуснал . Заливам ги с медицински бензин и ги оставям да се накиснат.
Това беше разглобяването. Сега да видим дали ще успея да го сглобя Майтап бе, аз този прост механизъм ако не подкарам, защо изобщо пиша тук...
Малко масълце на рубина на минутното колело, после го поставям:
На прожината на барабана слагам китайска грес, някаква силиконова, особена, уж твърда, но като я намажа по прожината и се втечнява. После - на местото:
Преди да поставя плочата, слагам масълце и откъм гърба:
Връшам пружинка, контра, и завивам:
Барабанното колело, завивам:
Междинно навиващо колело, фиксатор, завивам. ВНИМАНИЕ - припомням - винтът се завива в ОБРАТНА ПОСОСКА!
Подреждам колелата - анкерно, четвърто (в случая и секундно), трето
Поставям плочата, смазвам всички камъни и от двете страни:
Идва най-връткавата част - почистване и смазване на камъните на баланса. Както споменах, ако те са зацапани, колкото и всичко останало да е наред, няма как да се получи стабилен ход. Не е достатъчно да се потопи моста на баланса в бензина, чвно отворът е много малък и до самия камък не стига бензин.
Балансът на този часовник е с противоударно, затова няма нужда да се сваля от моста. Връщам временно баланса с моста към механизма. Интересното е, че в по-голямата част от случаите след почистването балансът няма нужда от пластини! Нямам идеа защо е така. Едното обяснение е, че оста на баланса се е "износила". Второто - че при някой "ремонт" часовникарят не му се е занимавало да чисти камъните, а просто е увеличил луфта и така чаоснивкът тръгва. А може и нещо друго да е.
След това махам пружинката на противоударното. В случая е звездичка с три лъча, поставям пинсетатана два от лъчовете и завъртам, докато единият достигне до разширението на моста. Изключително внимателно махам пружинката (виж отново предупреждението в началото на темата ).
След това с хлебната гума махам двата камъка откъм моста на баланса. Ако имам късмет, ще се отделят лесно един от друг. Имам късмет, поставям ги в съдинката с бензина:
След няколко минути връщам камъка с отвора на местото му и капвам масло. Камъкът-капак го полирам, като го поставям с плоската страна върху парче домакинска хартия, и с няколко движения по нея на практика всичко остава там
.
Връщането на пружинката е най-трудната част. Аз я хващам за единия лъч с пинсетата и се опитвам другите два лъча да ги подпъхна под издадената част в леглото на моста. Това го правя така, че пинсетата е откъм разширението, и когато двата лъча влезнат на местото си, третият лъч на практика е готов за поставяне. Притискам го внимателно с пинсетата, за да влезе в разширението, и с масьонката помагам пружинката да се завърти.
Повтарям процедурата и откъм циферблата. След това по съвета на Върбан проверявам дали ще направи стотина осцилации.
Сед това пак демнтирам баланса и монтирам анкера. Аз предпочитам да му сложа масло още преди да го поставя на местото му. Но може и в последствие, в осносната пластина има специални отвори точно над камъните на анкера. После го поставям и покривам с плочата:
Разбира се, слагам масло и в камъните на оста му:
С отвертка навивам барабана на един оборот, за да дам сила на механизма. Проверявам дали анкерът отчетливо отскача до двете крайни положения. Монтирам пак баланса. Ако всичко е направено както трябва, още с поставянето си, балансът трябва да тръгне.
ОК, тръгна, сега да монтирам навиващата част. Малко грес за "слепване" на буренцето и навиващото колело. Поставям ги и монтирам пак ремонтуара:
И в последователност, обратна на демонтирането - лост, пружина, фиксатор, колела, тиражна плоча:
Монтирам карамфила и хайде на виброграф. Преди регулирането е следното:
А след:
ОК, довършителни дейности - монтиране на часовото колело, цифербат, затягане на страничните винтчета. Тук сбърках и монтирах секундната стрелка, а не трябваше.
Да видим какво стана с касата - ами Мелиото прави чудеса. Обаче стъклото е захабено. Тук е моментът да споделя и как полирам стъкла. Използвам три етапа - шкурка 600, после 2000 и накрая - Cape Cod:
Обаче дърво - оказа се, че стъклото е с по-малък диаметър, явно е било лепено. Диаметърът е 311, опитах със стъкло от Любо, но то пък скосено в края и не влиза в жлеба.
Монтирам измития разширител:
Сега вече идва времето за стрелките. Монтирам часовата и минутната, като използвам накрайник от замбалък, но ръчно:
Таман да прибера механизма в касата, и чак сега забелязах, че е счупена втулката. Наложи се избиване, сваляне от друга каса и монтиране на сегашната. Проверявам с коронката дали става:
Е, останаха поставяне на механизма, уплътнението и капака:
И накрая:
Като за непрофесионалист, мисля, че добре стана
Сега го сложих да походи ден-два да разнесе маслото . После - към ЕБея.
Както споменах в началото - изключително трудно ми беше да напиша това. И снимането, и писането (повече от 3 часа го пиша). дано пък някой да има търпението да го прочете. Пък и ако на някой помогне, ще е чудесно.
Поздрави, Миро.
Сервизиране на Восток 2403 (много снимки)
- varban
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 4585
- Регистриран: 26 май 2013 21:00
- Местоположение: Казанлък
- Контакти:
Re: Сервизиране на Восток 2403 (много снимки)
Миро> След това по съвета на Върбан проверявам дали ще направи стотина осцилации.
Тук, на форума, съветът го даде Невен. Това го пише в... абе в хубавите книги
Но Невен на няколко пъти обръща сериозно внимание върху амплитудата, загубите в механизма и най-лесния начин да се проверят тези загуби: проверка на качествения фактор на свободната колебателна система.
Аз преди две години и нещо аз хич не ги проверявах часовниците: постижение беше, ако въобще зацъкат. И вървяха точно един от два-три. А после... после почнах да обръщам сериозно внимание именно на механизма.
А темата е добра. Айде слагай я в конкурса
Тук, на форума, съветът го даде Невен. Това го пише в... абе в хубавите книги
Но Невен на няколко пъти обръща сериозно внимание върху амплитудата, загубите в механизма и най-лесния начин да се проверят тези загуби: проверка на качествения фактор на свободната колебателна система.
Аз преди две години и нещо аз хич не ги проверявах часовниците: постижение беше, ако въобще зацъкат. И вървяха точно един от два-три. А после... после почнах да обръщам сериозно внимание именно на механизма.
А темата е добра. Айде слагай я в конкурса
-
- Moderator
- Reactions:
- Мнения: 845
- Регистриран: 12 яну 2012 13:36
Re: Сервизиране на Восток 2403 (много снимки)
Много ясно и хубаво обяснено, съвсем както си представях, че трябва да бъде. Може ли да кажеш още една-две думи за инструментите и маслото, които използваш?
Re: Сервизиране на Восток 2403 (много снимки)
Инструментите са:
- отверки от "Импулс" /Габрово/,
- пинсети, купени уж за "антимагнитни", ама не са...
- уредчето за махане на стрелките и поставката са от китайски комплект, от който може да се ползват също и отверките (ако нямате коега да ви помогне с габровски )
- очилата с лупите са по-добри от единична лупа, защото дават "пространствено виждане", а и имат светодиод за осветление
- маслото, което ползвам за всички места, където имаме триене "метал-рубин", е Мьобиус 9020/2, купено от часовникар за 3 лв . Имам в резерв и другото, подарено от Искрен ( beria ), което Върбан много препоръчва.
- смазката за пружината и когато се сетя да смажа местата "метал-метал", е някаква китайска силиконова смес, която при допир с метал се втечнява
Ако се сетя нещо допънително, ще пиша
Поздрави, Миро.
- отверки от "Импулс" /Габрово/,
- пинсети, купени уж за "антимагнитни", ама не са...
- уредчето за махане на стрелките и поставката са от китайски комплект, от който може да се ползват също и отверките (ако нямате коега да ви помогне с габровски )
- очилата с лупите са по-добри от единична лупа, защото дават "пространствено виждане", а и имат светодиод за осветление
- маслото, което ползвам за всички места, където имаме триене "метал-рубин", е Мьобиус 9020/2, купено от часовникар за 3 лв . Имам в резерв и другото, подарено от Искрен ( beria ), което Върбан много препоръчва.
- смазката за пружината и когато се сетя да смажа местата "метал-метал", е някаква китайска силиконова смес, която при допир с метал се втечнява
Ако се сетя нещо допънително, ще пиша
Поздрави, Миро.