Продължение на темата:
viewtopic.php?f=72&t=1746&start=40#p26703" onclick="window.open(this.href);return false; - дали е лукумен въпроса за аналогията на палубните хронометри и пилотските навигационни часовници.
Главния корабен хронометър показва негово си време, строго казано - невярно. Но с известна поправка. Той по принцип не се сверява, а поправките при сверяването се внасят във вторичните часовници, които се казват палубни само по традиция. Та - вторичните часовници на кораба са тези, по които се работи. С главния хронометър се работи само един път на ден - при снемане на отчет и навиване. След това се затваря и се оставя сам на себе си
Току-що описах система за поддържане на времето с еталон и работни измерители. Еталонът, главния корабен хронометър, е вторичен, локален и временен, до сверката или замяната му с по-добър. Дотогава еталонът показва по-невярно време със стрелките си, отколкото вторичните измерители, които се сверяват всеки ден и чиято задача е показване на точно време, с не повече от няколко секунди грешка.
Та вторичните измерители в съветския флот се наричат палубни часовници, буквално преведен от английски термин. Вероятно и на други езици е така - аз не съм се интересувал особено от този въпрос и едва ли ще седна да се ровя
За самолет това е напълно излишно. Даже най-продължителните полети не са били по-дълги от няколко дни, като говорим за рекордни. Типичното време във въздуха на далечен бомбардировач или далечен разузнавателен самолет е било около денонощие. По-дълги полети са възможни, но... няма докъде
Затова за навигацията и пилотирането на самолетите се ползва направо главния хронометър на въздушния кораб. Няма разлика, дали този кораб е Ту-95 или Ан-2.
Та хич не е лукумен въпроса, за мен е много ясен