Кое е по-трудно - амплитуда или херметичност

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Кое е по-трудно - амплитуда или херметичност

Мнение от varban » 24 авг 2014 21:26

Дадено:

Всичко си има, всичко му работи, ама как работи, не е истина - амплитуда 30 градуса, един час го взема за 45 минути.
Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

На последната снимка се вижда отчайващото количество мръсотия.
Последна промяна 2 на varban, променена общо 24 пъти

Pavlin2
Напреднал
Reactions:
Мнения: 345
Регистриран: 23 юли 2014 10:06

Re: Кое е по-трудно - амплитуда или херметичност

Мнение от Pavlin2 » 24 авг 2014 21:36

На някои са им трудни и двете :mrgreen:

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Кое е по-трудно - амплитуда или херметичност

Мнение от varban » 24 авг 2014 21:41

Ами! Амплитудата е по-лесна!

Сега ще го покажа, а утре-другиден ще използвам материала за оформяне на конкурсния постинг :)

Продължавам с използвани материали, инструменти и методи.

1. Смазочни материали - като в най-добрите ателиета - 4 вида смазка, а именно:
- високовакуумна силиконова смазка Waker - за уплътненията :)
- високотемпературна грес - ерзац-ремонтоарна :)
- масло 80W90 - за пружината и тежко натоварени места по механизма... това е трансмисионно масло, за скоростната кутия на моя таралясник :)
- маслото на Лаврентий, да е жив и здрав, и да му работят точно часовниците - за всички двойки стомана-рубин :)
2. Материали за миене и чистене.
- препарат за миене на чинии - де да знам, каква марка е, един бял такъв :)
- хептан, ама става и бензин от аптеката :)
- клечки за зъби
- четка за зъби
- две-три различни четки
- чашки от детски сиропи за промивки и събиране
- не много чист лист бяла хартия - за полиране ;)
- шкурки - за шлайфане на джама и за заточване на клечки
- паста за зъби (марката няма да я кажа, преди да изврънкам договор от фирмата-производител :) и памучно парцалче.
3. Инструменти
- две-три китайски отвертки от най-долнопробните, заточени горе-долу;
- няколко игли за шиене - масльонки и малки отвертки;
- една китайска пинцета (имам повече, ама този път нарочно взех само една);
- подставка за механизми - голямата. Подари ми я Павлин, и мога да кажа, че върши идеална работа - за последните два месеца се родих, и не се чудя, дали ще ми падне механизма, а просто го чопля :) Ще я видите по снимките. На нея пише Бержон, и май наистина си е такава - демек и от страната на красивите крави да поръчате, пак това ще получите :)
- кохер. Стават и малки клещи... мислех точно тях да използвам, ама не ги намерих :(
- ножче за заточване на клечки.
4. Оптика - козирка с лупи. Основно 2.5х. За работа с анкерната вилка и проверката на спиралата слагах по-яка - общо увеличение към 10х трябва.

Време - е, не мога като Пламен за половин час... някъде към три-четири отидоха.

Потребителски аватар
omegaqq
Moderator
Reactions:
Мнения: 1376
Регистриран: 04 яну 2012 22:27

Re: Кое е по-трудно - амплитуда или херметичност

Мнение от omegaqq » 24 авг 2014 22:05

varban написа:Дадено:

Всичко си има, всичко му работи, ама как работи, не е истина - амплитуда 30 градуса, един час го взема за 45 минути.
...
Ми радвай се - имаш най-бързия Восток (сигурно има нещо общо с едни други Восток-1) lol2 .

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Борба за амплитуда

Мнение от varban » 24 авг 2014 22:26

То е стандартно, ама аз да обърна внимание на дреболиите, дето често ги изпускаме, а са важни колкото наместването на осите в рубините - без тях няма да тръгне, квото и да праиш.

В началото е това:


Изображение

Секундната стрелка я скубнах с нокти, минутната - с две отвертки, като щанги. Опора - на две клечки за зъби. Ама нямах свободна ръка да снимам :( Часовата не я вадих - за кво! На три стрелки часовата стрелка се вади само ако се сменя часовото колело, циферът или самата стрелка.

Ето:



Изображение

Изображение

След това развинтваме всичко, което може да се развинти:

Изображение


Почва се с баланс на голо, без нищо друго. Това съм го приказвал толкова пъти, че просто ще го изпусна - снимките се качват отвратително бавно, ама ще го обясня с думи.

Голата платина с махнато всичко от нея се мие в няколко (или поне в две, ама не баш тоя мърляв 2409) вани бензин, докато се изчисти до блясък. Всички шлици, дупки, глухи отвори и цепки се прочистват с подострени клечки, като критерия е като в казармата - клечката трябва да излезе бяла, а не черна или кафява. Използваните клечки не се хвърлят, а подострят с остър нож. Иначе ще се разорите - по 50 пъти остря клечки, и изразходвам само 7-8 за една платина :)
Последно се прочистват рубините. Слага се голямата лупа и се почва. Това да стане навик.
Раз - излъскване на вътрешната страна, на два пъти, с новоподострени (нови за по-късо) клечки.
Два - излъскване на масльонката, на три- четири пъти, с нови клечки.
Три - поглед под силна лупа на светлина - оценка за износване или пукнатина. Ако е пукнат рубин, или пък е износен, става интересно - часовникът върви както и когато си иска.
Същото е и с колелетата - лъскат се и се оглеждат под силна лупа. Не плашойте се! Не са много. По-добре да загубите половин час, отколкото да пцувате и разглобявате наново, щото клини.

Так така. След това платината се слага в подставката и се почва с опората на баланса откъм цифера. По устав - вадене на пружинката, бушонът в бензин, прочистване на камъка в бушона там, където ляга накладния, излъскване на накладния камък до блясък на бяла хартия, след това хващате камъка с пинцета (с плоското нагоре! По отражение на лампата - трябва да видите блестящо кръгче), с иглата капвате капка масло около половината по диаметър, пускате бушона върху накладния камък, притискате с пръст да залепне. Бушонът на място, пружинката на място.
След това се вади баланса от финалната ваничка с бензин, суши се, бае му се и се слага на място. След това - другия бушон.

След това балансът се отклонява на 180 градуса и се пуска, и се броят колебанията.
Е, ако не са 100, значи нещо не е в ред. ТРЯБВА ДА СА ТОЛКОВА, иначе няма амплитуда, няма хронометър :) Как - тема на друга тема :)

След това балансът се слага настрана и се почва сглобяването.

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Кое е по-трудно - амплитуда или херметичност

Мнение от varban » 24 авг 2014 22:31

omegaqq написа:
varban написа:Дадено:

Всичко си има, всичко му работи, ама как работи, не е истина - амплитуда 30 градуса, един час го взема за 45 минути.
...
Ми радвай се - имаш най-бързия Восток (сигурно има нещо общо с едни други Восток-1) lol2 .
О, добре че се появи. Утре огледай темата и напиши, ако има издънки. Примерно съм сложил грес, а е трябвало масло за скоростни кутии :)

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Кое е по-трудно - амплитуда или херметичност

Мнение от varban » 24 авг 2014 22:49

Изходно положение за сглобяване:

Изображение

Смазват се с грес: квадрата на ремонтоара, цапфата му (пишльока накрая), канавката в ремонтоара, по която се плъзга кулисата за превключване на режимите (май тиражен лост - така и не научих имената на частите :)). Смазват се и канавката и наклонените зъби на буренцето (или на колелото - се тая). Смазва се с много малко грес, микрокупчинки. Не се слага масло, защото повърхностите са открити. Смята се, че ще изтече или само ще набере прах, а греста ще работи по-добре.

След това - нова порция чарколяк на място:


Изображение

Капка масло за скоростни кутии на тиражния лост, там, където се върти на бутона, и капка - на лоста, който ляга в буренцето. И на пружината му. Там, където взаимодействат двата лоста - грес.
Малко! На снимката вече са смазани, ако щете вервайте!

Следваща порция чарколяк, минутерията:


Изображение

Смазвам осите на колелетата, и една малка капка масло на пръстенчето. Смазвам със смес на масло на Лаврентий и масло за скоростни кутии :)

Целият механизъм на ремонтоара се затваря с тиражната плочка:



Изображение

Смазват се мястото, в което прещраква фиксатора на тиражното лостче. С грес. И този издатък, дето притиска лостчето. С масло за скоростни кутии :) И там, където се хлъзга лостчето за превключване. Пак с масло, закрито е, не може да изтече, ще се държи между частите.
Ако се съмнявате, кое къде се маже, оглеайте следите от триене по лостчетата и по тиражната плочка - щом се трие, трябва да се маже :) Принцип - закрито с масло, открито - с грес.

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Кое е по-трудно - амплитуда или херметичност

Мнение от varban » 24 авг 2014 23:14

Идва ред на централното колело и на карамфила. Смазка на рубина - с Лаврентиус. А на оста, където трие карамфила - със смес на Лаврентиус и масло за скоростни кутии.
Слага се и барабана на място.
Тука има особена тема, за пружината, няма да я отварям, само ще кажа, че мажа пружината с два вида смазка - по едно петънце грес и върху нея - масло за скоростни кутии :)
Охлюва - само с масло за скоростни кутии.
Ето какво стана:


Изображение

След това - моста на барабана. Мазане на отвора, през който преминава валчето на барабана, мазане на тресчотката и на навивното колело, там, където е винта с лява резба. Малка капка, ама трябва да я има. Иначе ще пусне стружка.

После се накичва всичко:

Изображение

Изображение

След това се сглобява ангренажа:

Изображение


Слага се на място глупавия секунден пиньон:


Изображение

и се притиска с хилавата пружинка. Аз там слагам капчица масло, точно на точката, която е направила цапфата на пиньона.

После - смазка на ангренажа. Нищо сложно - игла, заточена на отвертка, масло и масльонките се пълнят от 1/3 до 1/2. Проверка на трена - трябва да се върти много лесно, до "откат" на два-три зъба на барабана. И круша трябва да го върти.

След това - анкерната вилка. Мажат се палетите, оста - не. Как - тема на друга тема :)
Може и да не се смазва, ама тогава - прощавай, сбогом амплитуда и точност :) На първите си часовници палети не мажех, на някои дамски и до сега не ги мажа.

После - балансът на място. Той вече е готов, от началото на кондиката.

И машината тръгва, де ще ходи:

Изображение

Следва настройка на равновесието и оценка на амплитудата.
Конкретно на тоя Восток тя беше добра. Тръгна на няколко зъба, на четвърт оборот на барабана премина 30 градуса (това му беше амплитудата на пълно навиване преди банята :)), на един обороти и половина мина 180 градуса, и на напълно навита пружина стана малко над 300 :) Няколко дни, и ще се оправи, това е нормално за прясно намазан и чист механизъм.

Потребителски аватар
omegaqq
Moderator
Reactions:
Мнения: 1376
Регистриран: 04 яну 2012 22:27

Re: Кое е по-трудно - амплитуда или херметичност

Мнение от omegaqq » 24 авг 2014 23:24

varban написа:
omegaqq написа:
varban написа:Дадено:

Всичко си има, всичко му работи, ама как работи, не е истина - амплитуда 30 градуса, един час го взема за 45 минути.
...
Ми радвай се - имаш най-бързия Восток (сигурно има нещо общо с едни други Восток-1) lol2 .
О, добре че се появи. Утре огледай темата и напиши, ако има издънки. Примерно съм сложил грес, а е трябвало масло за скоростни кутии :)
Карй бе, тоя руснак само с кал от локва ако го смажеш нема да върви.

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Кое е по-трудно - амплитуда или херметичност

Мнение от varban » 24 авг 2014 23:29

С амплитудата се оправихме. Лесно е!

Почва по-трудната задача. Стопля се вода... към 70 градуса. Завинтва се капака и коронката, корпусът се слага в една чаша и се налива гореща вода:


Изображение

Пуска, от засечката за капака:



Изображение

Изображение

Разглобяване, смазване, гледане, пак давене, като си уплътнявам времето с безела и пружинката му:


Изображение

Но контролното гмуркане показва същия дерт - мехур на засечката. Това при охлаждане води до просмукване на вода и пълнене на корпуса:

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Кое е по-трудно - амплитуда или херметичност

Мнение от varban » 24 авг 2014 23:43

Изображение

Корпусът и капакът са добре уж:

Изображение

Значи просто трябва да се затегне по-силно. Ама как? Като се намали триенето:

Изображение

Това е грес, разчитам, че ще се размаже по резбата и капака и ще помогнеда се увеличи усилието на затягане. Така и става:

Изображение

От засечката се появи само едно мехурче, и значително по-късно. Но излезе нов теч - между корпуса и стъклото, вижда се големия мехур отдолу. Като го обърнах, се видя:

Изображение


И се отказах... ще го намажа със силиконова смазка по стиковете на стъклото, колкото да действа хидрофобно, и до там. Ще кажа на сайбията, че максимум може да си мие ръцете с него, за повече трябва да се презалепва стъкло. А тая няма да я бъде, докато не намеря резервни.

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Кое е по-трудно - амплитуда или херметичност

Мнение от varban » 24 авг 2014 23:53

После следва доизкосуряване.

Слагане на стрелки:
Изображение

Монтаж на машината в корпуса:

Изображение

Това е най-малкия корпус от този тип с 24хх. Няма пръстен, машината се държи в корпуса, като се фиксира много здраво с две фигурни планки с отвор за болт. Планките - полирани и закалени, при затягане циферът приляга плътно, никакво лопане.
Първо сверяване... както се оказа, с 5 минути невярно, добре че снимах, иначе щях да връткам
невинната машина залудо:


Изображение

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Кое е по-трудно - амплитуда или херметичност

Мнение от varban » 24 авг 2014 23:57

След това - мазане със силиконова смазка, оправяне на безела, запълване на червените деления:


Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Потребителски аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран: 26 май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Контакти:

Re: Кое е по-трудно - амплитуда или херметичност

Мнение от varban » 25 авг 2014 00:02

Ето крайния резултат:


Изображение

Та поуката е, че машина се прави по-лесно от корпус. Машината я поправих, а залепването на стъклото ме отказа. Не защото не мога да проверявам херметичност - аз всичко мога да правя в кухнята, даже и да готвя :) Но това ще го покажа в конкурсния постинг ;)

А защото в кухнята нямам нужните продукти - крем-карамел без захар не може да стане.

Потребителски аватар
trk2
Напреднал
Reactions:
Мнения: 284
Регистриран: 29 яну 2013 09:18

Re: Кое е по-трудно - амплитуда или херметичност

Мнение от trk2 » 25 авг 2014 07:48

Аз да питам за теста с амплитудата, предполачам го правиш без анкер. Как отклоняваш баланса за стартовото завъртане до 180гр. с клечка или със завъртане на механизма? Има ли значение в коя посока? В колко позиции правиш теста?

Отговори

Върни се в “Ремонти, "направи си сам" и "как се прави"”