plamenhar написа:^^
Разгледах добре с лупа положението на пружината спрямо баланса и моста.
Не опира никъде и стои добре.Имам чувство,че като го обърна с циферблата нагоре затяга в лагера на моста,който е почистен и смазан.
Има прост и логичен начин да се разбере къде е проблемът.
Изважда се баланса, сваля се от моста и спиралата се сваля от баланса (с добре заточена отверка). От механизма се маха анкера. Поставя се баланса и моста му, слага се и винта. Сега балансът се върти свободно.
С леко движение с пръст се завърта баланса. Наблюдаваме дали се върти свободно и най-вече момента на спиране на въртенето. В двете хоризонтални положения, ако всичко с камъните и върховете на оста е наред, балансът се върти дълго и спира много бавно, като при спирането продължава да се върти с много малка скорост дълго време. Ако има повишено триене, затягане или изобщо проблем в лагеруването, спира бързо като го няма това бавно движение при спирането, а заковава на място изведнъж.
При вертикалните положения има по принцип по-голямо триене, но въпреки това ако камъните са хубави и върховетъе на оста добре полирани, балансът също се върти дълго и спира бавно. Разбира се тези опити се правят при почистени и смазани камъни.
Ако при тази проба откриеш значима разлика между "нагоре с циферблата" и "нагоре с капака", значи има или подбита ос или в опорния камък се е образувала вдлъбнатина. Също е възможно проблемът да е "шапчица" на върха, който е нагоре в положението с голямо триене.
Тези дефекти се получават обаче след мнооого години работа.