Пренавит менахизъм - ремонт на ЗиМ

roca
Напреднал
Reactions:
Мнения: 302
Регистриран на: 27 Апр 2014 22:03

Пренавит менахизъм - ремонт на ЗиМ

Мнение от roca »

Здравейте на всички,
Тъй като не намерих специално място за представяне ще го направя набързо в темата преди въпросчетата. Та като цяло съм абсолютен неграмотник на тема часовници, който от скоро прецени че старите часовници могат да са му ново хоби. Регистрирах се във форума и досега изчетох бая теми..доста сте се постарали и намерих много инфо. За може би месец, месец и малко си купих малко работещи и неработещи механизми, малко стъкла, малко неработещи часовници и реших че през свободното си време, което е не повече от час на ден, ще правя от нищо нещо или все ще сглобя някой така че да работи. Благодарение на форума, успях вече да се науча как да разглобя няколко часовници, да махна ремонтоара, да полирам стъклото, да почистя от органичната мръсотия, че даже и как да сваля и поставя пак стрелките. Дори съживих един Poljot със банален механизъм 2414.2H (т.е. популярен мехънизъм)....може даже да го постна във тази или друга тема, въпреки че не е идеална работа. И сега продължавам нататък с други руски ;)
И въпросите ми са следните за който не намерих нищо във форума, може да са тъпички, извинявам се за което:
1) Как се поправя пренавит механизъм...не зная дали точно така се казва, но имам предвид тогава когато коронката е на крайно положение и не може да навива повече, часовника не работи и е зациклил някъде там. Мисля че имам 2 такива в момента на разни руски, Ракета и Пилот
2) На един трети със същият проблем, се престраших да отворя и поразбутам..и зациклих и аз. След лека интервенция със помощта на пинсета и кърфичка, успях да освободя едно от зъбните колела което разви бързо нещо. Сега обаче като навивам секундната стрелка започва да се движи със скорост близка до "светлинната", прави си 5-6-10 обиколко и спира. Мислех че пружината е откачена и развих, но се оказа че си е закачена. Явно проблемът е някъде другаде, но не искам да разглобявам повече, защото с моят стаж, после шансовете да го събера са малки. Все пак лесно ли се отремонтира това и какво точно се прави. ;)

Извинявам се за глупавите въпроси, но в началото най-вероятно ще е така ;)

Поздрави на Форума и се радвам че сте така полезни.
Аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Обратна връзка:

Re: Пренавит менахизъм - ремонт

Мнение от varban »

По 2) - прецакал си анкера. Или анкерното колело. Няма какво да спира зъбните колелета и те се въртят, като навиеш пружината.

Станало е така, понеже си напъвал машина с навита пружина.

Ако машината не работи и пружината и е навита, трябва да се освободи, и после да гледаш, кое не е в ред. Има една контра (храповик, на руски и казват собачка), тя трябва да се отмести и като придържаш коронката, постепенно да дадеш на пружината да се развие. Иначе стават поразии.

В подписа ми има една добра статия на Богдан, "Разглобяваме часовник". Тя е за Победа, ама редът за разглобяване е същия. И за сглобяване.
plamenhar
Специалист
Reactions:
Мнения: 2741
Регистриран на: 17 Апр 2012 14:49

Re: Пренавит менахизъм - ремонт

Мнение от plamenhar »

Здравей и добре дошъл.
"Пренавит часовник"-това понятие много се ползва.
Аз досега не съм срещал такава ситуация.
Може и да има.
Има някаква причина часовника да не върви,въпреки,че е навит до края.
В твоя случай-както каза Върбан вероятно си повредил анкера.
Не е задължително да си го счупил.Ако осите са здрави може да си разместил палетите-тези правоъгълни камъчета.Доста е трудно да се поставят и регулират.
Лепят се със шеллак.Аз понеже се занимавам с цигулки ползвам гъст лак за цигулки. :D
За развиването на "пренавита пружина"-ако няма ремонтоар с отвертка леко натягаш
болта на колелото на пружината в посока навиване и освобождаваш собачката.
Но и този метод може да не работи.Тогава махаш баланса и след това моста на анкера.
Не е лошо преди това да посмажеш камъните.
Всичко това го прави на евтини руски часовници докато придобиеш опит.

За целта обаче трябва да имаш малко инструменти-отвертки,пинсета,менгеменце.
Иначе си е мъка.
Като разглобяваш може да правиш снимка на всяко действие.
После е много по лесно.Материали и упътвания във форума има много.
По техническата част чети темите на Невен Бекриев,Диран.
Аз имам тема с линкове за ремонти.
Успех и да споделяш.
nevenbekriev
Специалист
Reactions:
Мнения: 1265
Регистриран на: 14 Юни 2012 17:05
Местоположение: Варна

Re: Пренавит менахизъм - ремонт

Мнение от nevenbekriev »

Добре дошъл и от мен.
Те са казали колегите, но мисля, че трябва да ти обясним първо малко как работят часовниците.
Енергията на навитата пружина се подава през трансмисията (няколкото зъбни колела) до т. нар. спусък, който се състои от анкерно колело и анкер. анкерът взаимодейства с баланса така, че при всяко полуколебание му предава мъничка част от енергията на пружината (импулс), като при всеки предаден импулс анкерното колело избутва един от наклонените камъни на акера (палети) и се завърта малко напред. С него под натиска на пружината се завърта малко и цялата трансмисия и тук е и втората функция на трансмисията - да отчита времето. Изчислена е така, че при това нейно движение секундното колело да прави пълен оборот за минута, а средното колело, на което стои минутната стрелка - за час.
Признак за скъсана пружина е това, че навиваш без край и не усещаш усилие.
Когато при навиване стрелките се въртят бързо, значи трансмисията се върти свободно и анкерният механизъм не я спира.
Основните причини за спре да работи часовник без външна намеса са счупена ос на баланс, чуждо тяло в трансмисията, скъсана пружина, старо клеясало масло в камъните, повреди от износване след дълга работа. При неправилна намеса често има повредена спирала на баланса, разместени палети, изгубени и счупени части и какво ли още не.
"Пренавит часовник" - ако го казва това часовникар, значи иска да се отърве от обяснения. Такова нещо няма. Просто е навит до край. Щом не работи, значи има повреда. Може да има чуждо тяло или друга причина, която блокира трансмисията. Може да има повреда в баланса или в анкерния механизъм. За да открие повредата, човек трябва да използва главата си и да направи някои експерименти за да разбере до къде в трансмисията стига усилието на пружината, колебае ли се свободно балансът и изправен ли е спусъкът. Или да разглоби и да огледа внимателно за повреди на характерните места. Няма начин да поправяш часовници без да се научиш да разглобяваш и сглобяваш всички части и възли в тях.
Разглобяването се започва с изпускане на пружината. трябва да стане постепенно, не изведнъж. Завъртаме коронката малко мкато за навиване за да се освободи контрата, отделяме контрата и връщаме коронката назад, като не я изпускаме и позволяваме на пружината да се развива.
roca
Напреднал
Reactions:
Мнения: 302
Регистриран на: 27 Апр 2014 22:03

Re: Пренавит менахизъм - ремонт

Мнение от roca »

Благодаря на всички за топлото посрещане. И сега да се похваля колко съм бос... изчетох почти наведнъж статията която varban е превел..и установих че баланса му викам пружина...чудесно начало. Така де вече поне научих кое какво е, но пак не разбрах къде е анкера. Ако уж съм следил нещата той трябва да е под плочката на III? или греша нещо:
http://iasb.narod.ru/watch-2_files/image028.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Първо ще ми се иска да видя поне колко бели съм направил дотук на онзи който развалих...дали ще съм повредил анкера или камъчетата..нямам идея, така или иначе също е популярен механизъм. Мисля че ако съм счупил анкера все някога сред механизмите "за части" ще намеря здрав който да заменя. Виж ако са палетите, видимо едва ли ще се справя поне следващите 2 календарни години, ама здраве да е.
За следващият със този проблем ще започна по описаният горе ред със контрата и развиването и да видим докъде ще я докарам.
Ясно е че засега може би не зная дали ще се престраша да разглобя абсолютно цял...и да почистя целият механизъм. Не знам защо силно ме притесняват много малките детайли. Смазването също ме стряска бая, предвид факта че нямам нито маслювка, нито масло. Може ли за съвет откъде е добре да си купя за в бъдеще такива?
Също имам доста "умрели" и някой живи механизми без ремонтоари. Четох че те могат да се изработват, но със сигурност усилието не си струва за механизми струваши по 3-4-5 лева на брой. Има ли откъде да закупя такива на разумна цена (това е много странно понятие, предвид факта че за един разумна е 1-2 лв, а за друг сигурно 10лв) или е по-добре като купувам нещо за части то да си е с ремонтоар, че поне ако не стане нищо от него да го ползвам за резерен?

Ами сигурно повечето неща ги има изписани някъде, и сигурно ви е писнало да ги обяснявате, но засега май имам повече въпроси от отговори.

А и да се похваля с първият тръгнал Poljot. Тъй като старият циферблат беше ужасно олющен взех друг, но при опитите да го почистя със кърпичка и спирт му опадаха и надписите и белязките, явно беше нещо като принт на метала...иначе пак си беше от Poljot 17 камъка. Е най-вероятно не съм направил нищо грандиозно, но аз пък си го харесвам :D

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение
plamenhar
Специалист
Reactions:
Мнения: 2741
Регистриран на: 17 Апр 2012 14:49

Re: Пренавит менахизъм - ремонт

Мнение от plamenhar »

Отзад напред:
Не пипай циферблатите.
Особено руските-от старост и не дотам качествено печатане
покритията им се скапват и всеки допир може да ги повреди.
Масло може да си купиш от някой в форума,който продава,или от ибей.
Аз си купих оттам.
Имай в предвид,че ти трябват поне 3 вида масла.
Масльонка-някои ползват твърд косъм.Аз ползвам много тънката си отвертка.
Ремонтоари-за руските ползваш от други механизми.А за швейцарските е по сложно.
За почистване аз ползвам медицински бензин.Колеги ползват и други почистващи течности.
Те ще споделят.
Ето ти схема с наименованията на частите на часовник.На руски са,но са почти същите.

Изображение
nevenbekriev
Специалист
Reactions:
Мнения: 1265
Регистриран на: 14 Юни 2012 17:05
Местоположение: Варна

Re: Пренавит менахизъм - ремонт

Мнение от nevenbekriev »

На схемата , която Пламен е дал, анкерът (на руски анкерная вилка) е с номер 12.
Вече си разбрал кое е баланс. Той (заедно със спиралната си пружина или просто спирала) е най-важната и уязвима част в часовника и както махалото при стенните часовници задава такта на работата и определя точността.
На схемата не се вижда пружината която задвижва часовника, тя е затворена в метален барабан 4
roca
Напреднал
Reactions:
Мнения: 302
Регистриран на: 27 Апр 2014 22:03

Re: Пренавит менахизъм - ремонт

Мнение от roca »

Супер! Благодаря и на двама ви за отговорите :)

Поздрави
мitakaaa
Специалист
Reactions:
Мнения: 866
Регистриран на: 03 Фев 2012 23:01

Re: Пренавит менахизъм - ремонт

Мнение от мitakaaa »

ПРЕНАВИТ МАХАНИЗЪМ - аз ще се разгранича малко от това понятие. Механизма се навива до толкова до колкото му позволява пружината - от това повече не може , за да стане пренавиване. Навиването до край не е опасно и не трябва да има проблем с това. Аз имам друга теория за спиране при навиване до край - тоест когато пружината имам максимално усилия. При часовници с недобре центрован спрямо анкера баланс се получава отклоняване в едната посока повече отколкото в другата. и обикновено ако не е промит и смазан не заработва сам и се налага да го разклатим силно наляво - надясно. При което даваме допълнително центробежна скорост на баланса и той излиза от вилката на анкера. Тоест откчачва се рубинчето на баланса. Но това се получава само при разцентровани баланси - което при руските се среща често
Pavlin
Site Admin
Reactions:
Мнения: 4809
Регистриран на: 03 Яну 2012 18:46
Обратна връзка:

Re: Пренавит менахизъм - ремонт

Мнение от Pavlin »

Определение измислено от търговците без ясна представа за часовниците. Но и да тръгнеш да им обясняваш, мислят че искаш да им вземеш "ултра" редкия часовник за без пари и не те слушат.
мitakaaa
Специалист
Reactions:
Мнения: 866
Регистриран на: 03 Фев 2012 23:01

Re: Пренавит менахизъм - ремонт

Мнение от мitakaaa »

определено е измислено за мен понятие - когато купуваш неработещ часовник от пазара или битака обикновено продавача ти казва - той само е пренавит иначе нищо му няма. Това понятие едва от следното - повреден часовник, който опитваш да навиеш го навиваш до край и той не тръгва. но остава навит - това съвсем не означава пренавит. Но това не е дори тема за обсъждане
Аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Обратна връзка:

Re: Пренавит менахизъм - ремонт

Мнение от varban »

Щом като сме почнали, срещал съм такъв дефект при 26 калибър на 1 МЧЗ.
Той се изразява в заклинване на барабана заради дълга работа без смазка и износване на отворите. И е по-вероятен при навит докрай часовник, когато въртящия момент е най-голям.

Защо именно Полет 2609Н и производните му спират при такова износване, не ми е ясно.

Но че това не е пренавиване, а големи луфтове и клин, е ясно :)
rosen_er
Специалист
Reactions:
Мнения: 3881
Регистриран на: 19 Яну 2012 19:20

Re: Пренавит менахизъм - ремонт

Мнение от rosen_er »

мitakaaa написа:определено е измислено за мен понятие - когато купуваш неработещ часовник от пазара или битака обикновено продавача ти казва - той само е пренавит иначе нищо му няма.
А не ви ли се е случвало на часовник навит докрай и не работещ,само малко да "отпуснете" пружината и да тръгне прилично?Попадал съм на няколко такива часовника.
П.П. Върбан отново ме изпревари докато пиша :mrgreen:
Аватар
varban
Moderator
Reactions:
Мнения: 4585
Регистриран на: 26 Май 2013 21:00
Местоположение: Казанлък
Обратна връзка:

Re: Пренавит менахизъм - ремонт

Мнение от varban »

мitakaaa написа:Навиването до край не е опасно и не трябва да има проблем с това...
Ако става дума за нови пружини, то да.
Ама тия старите, сините, дето са на 100 и повече години, имат тоя навик. Аз съм оправял два-три джобни от това време, и съм инструктирал собствениците в никой случай да не ги навиват до края, а само няколко оборота на коронката след като тръгнат сами. Тя пружината със зор диша, амплитуда 180 градуса е щастие, така че няма нужда да я късат и да се вкарват във филми :)
мitakaaa
Специалист
Reactions:
Мнения: 866
Регистриран на: 03 Фев 2012 23:01

Re: Пренавит менахизъм - ремонт

Мнение от мitakaaa »

Определено да, късат се - когато става дума за дефицитна пружина и аз не навивам до край. Но когато правя масов руски часовник , нарочно навивам до край и дори натискам още малко - ако се къса да се къса сега - това е изпитание.
А защо един часовник законтря или излиза баланса от анкъра - това ще се случва често когато купиш часовник който е стоял по чекмеджетата с години, влагата е проникнала в него и с една дума както аз казвам ''клеясал'' Дори и да се опитва да заработва по малко - няма да се разработи сам - решението е най простото - разглобяване ОТ - ДО и ваничката с бензин. После сглобяване и чак тогава ще се разбере има ли проблем или няма - Аз така правя - По бързо е да го разглобиш , промиеш , и сглобиш отколкото да му се чудиш от къде идва проблема и да го буташ от тук от там - дано тръгне. Това не е правилния начин - ето така правя аз
Изображение
Публикувай отговор

Обратно към “Ремонти, "направи си сам" и "как се прави"”