Харесвам механизмите на часовниците Урал- Молния 3608
Те имат един основен недостатък- секундната стрелка малко или много прескача.
Според Вас може ли да се отстрани този недостатък генерално.
Например ако се смени притискателната шайба (която стои свободно под колелото) със специално изработен от стомана Г60 лента, която да се закрепя под секундния мост например.
Какво мислите по въпроса?
Прескачаща секунда на Урал (Молния 3608)
-
- Специалист
- Reactions:
- Мнения: 1265
- Регистриран на: 14 Юни 2012 17:05
- Местоположение: Варна
Re: Прескачаща секунда на Урал (Молния 3608)
Не съм виждал Урал на живо и нямам представа колко прескача стрелката. Ако сложиш твърде силна спирачка на колелото, може да спре часовника или да намалее амплитудата. Би трябвало да може да се регулира съществуващата чрез огъване примерно. Трудно ще намериш достатъчно тънка лента от 65Г, по-скоро някоя от бронзовите шайби между часовото колело и циферблата от часовниците Маяк (настолен или стенен) ще свърши работа
Re: Прескачаща секунда на Урал (Молния 3608)
Според мен проблема не е в огъването (притискането), в това, че основата не захваната неподвижно за корпуса
Колко тънка трябва да бъде, мисля, че имам 0,1, но може да потърся и по- тънка
Колко тънка трябва да бъде, мисля, че имам 0,1, но може да потърся и по- тънка
Re: Прескачаща секунда на Урал (Молния 3608)
А не може ли да се ползва готова от Восток?
-
- Специалист
- Reactions:
- Мнения: 1265
- Регистриран на: 14 Юни 2012 17:05
- Местоположение: Варна
Re: Прескачаща секунда на Урал (Молния 3608)
Идеята на тази пружинираща шайба е да притиска леко колелото и така при движението му да има малко съпротивление, което да поддържа винаги обран луфта на зацепването с посредното колело. Няма никакво значение дали шайбата е закрепена за основата или не е, просто колелото трябва да е леко притиснато към единия от камъните. 0.1 може да звучи тънко, но за случая е мноого дебело.
Re: Прескачаща секунда на Урал (Молния 3608)
Не вярвам проблемът да е от пружината. Същият проблем го имат и други механизми (например един от Сийгълските - ST16), заради т.нар. индиректна секундна стрелка (викат му "shuttering", т.е. приплъзване). Доколкото съм чел, причинява се от толеранс в зъбните колела на секундната ос. Затова не е при всички механизми, а само при тези, където зъбците са мръднали с няколко микрона. За споменатия ST16 беше нещо около 1-2%.
По принцип не пречи на работата на механизма, върви си точно, само дето дразни.
Оправяне - чрез смяна с читава секндна ос.
Но не мога да твърдя със сигурнот, че и при Урал е точно тази причината.
Поздрави, Миро.
По принцип не пречи на работата на механизма, върви си точно, само дето дразни.
Оправяне - чрез смяна с читава секндна ос.
Но не мога да твърдя със сигурнот, че и при Урал е точно тази причината.
Поздрави, Миро.
Re: Прескачаща секунда на Урал (Молния 3608)
По спомени тия часовници нямат притискаща пружина. Аз си мисля, че този проблем може да идва от не добро зацепване на паразитното колело в оста. Преди доста години носех един такъв, но, проблема който описваш не съм забелязал.trk2 написа:Харесвам механизмите на часовниците Урал- Молния 3608
Те имат един основен недостатък- секундната стрелка малко или много прескача.
Според Вас може ли да се отстрани този недостатък генерално.
Например ако се смени притискателната шайба (която стои свободно под колелото) със специално изработен от стомана Г60 лента, която да се закрепя под секундния мост например.
Какво мислите по въпроса?
Re: Прескачаща секунда на Урал (Молния 3608)
Аз пък никога не съм обръщал внимание как върви секундната стрелка.
Според мен проблема е от някакво износване, а ако се среща в доста часовници, пак би трябвало да е същото, но породено от сериен дефект. Не вярвам конструктивно да е допуснато това, макар и от руснаците.
Според мен проблема е от някакво износване, а ако се среща в доста часовници, пак би трябвало да е същото, но породено от сериен дефект. Не вярвам конструктивно да е допуснато това, макар и от руснаците.
Re: Прескачаща секунда на Урал (Молния 3608)
Миро, този толеранс, за който говориш би трябвало да се неутрализира с притискателната пружина. Погледнах с лупата при мен проблема е във формата на притискателната пружина- има широк отвор и неравно стъпили три крака, при местене на механизма се променя усилието, включително е възможно да се придава въртеливо движение. За мен това е конструктивен недостатък.
Помислих за смяна защото всички се оплакват от насичане, докато старите швейцарски механизми със фиксирана пружина не насичат. Но първо ще опитам с оформяне включително и изработване на нова шайбичка. Проблема е, че ще слагам по тежка стрелка и трябва да е постоянно притиснато.
Помислих за смяна защото всички се оплакват от насичане, докато старите швейцарски механизми със фиксирана пружина не насичат. Но първо ще опитам с оформяне включително и изработване на нова шайбичка. Проблема е, че ще слагам по тежка стрелка и трябва да е постоянно притиснато.
-
- Специалист
- Reactions:
- Мнения: 1265
- Регистриран на: 14 Юни 2012 17:05
- Местоположение: Варна
Re: Прескачаща секунда на Урал (Молния 3608)
Първо - каква е причината за "ефекта" при този тип секундна стрелка:
Има неизбежен луфт на зацепването на пиньона на секундната ос с външната табла на посредното колело. Ако задържим таблата с пръст и проверим какъв е луфтът, вероятно ще видим че е от 1 до 3 секунди, директно отчетени с помощта на стрелката и циферблата.
Колелата в трансмисията, значи и посредното, се движат на импулси, а не постоянно. През повечето от времето са в покой, а за много кратко се завъртат скокообразно с всеки удар на часовника. Колкото по-голяма е амплитудата, толкова е по-голямо и съотношението на паузите и времето за движение.
Трансмисията също има значителни луфтове на зацепването, но пружината ги държи винаги обрани. Пиньонът на секундарника обаче е свободно зацепен. При някой от импулситге може да се засили така, че да продължи да се върти по инерция по време на паузата и да измине примерно 2 секунди, като при следващите няколко импулса няма да се движи изобщо, докато се обере целия луфт на зацепването. И послое пак така, това е и причината за насеченото движение на стрелката. Затова и се слага притискателната пружинка - да не позволява движение по инерция на този пиньон и самоволно завъртане в границите на луфта на зацепването му при случаен тласък. Колко силно трябва да натиска? - зависи от инерционния момент на пиньона и най-вече на стрелката, от коефициента на триене между челото на пиньона и отсрещния камък и между пиньона и самата пружинка. Все неща, които трудно могат да се изчислят. Затова трябва силата да се увеличава до изчезване на ефекта или до намаляването му до степен, в която не дразни. Ако силата е твърде голяма, това директно спира трансмисията и ще намалее както амплитудата, така и резерва на пружината.
Конкретно за твоята пружинка - по някаква причина си решил, че не ти харесва формата й и действа неравномерно. Няма как да действа неравномерно по този начин. Може да притиска повече в едно положение на стрелката и по-малко в противоположното положение, като ефектът ще се засилва и намалява по синусоидален закон. Но това ще е по-скоро дефект на пиньона, а не толкова на пружинката. Предполагам, че или пружинката не е достатъчно огъната или има твърде голям аксиален луфт на пиньона и не се притиска достатъчно. Разбира се, че може да пробваш с по-силна пружинка, но това, че не е твърдо закрепена под моста или по друг начин не променя работата й докато не се мести спрямо часовника при въртене на пиньона.
Има неизбежен луфт на зацепването на пиньона на секундната ос с външната табла на посредното колело. Ако задържим таблата с пръст и проверим какъв е луфтът, вероятно ще видим че е от 1 до 3 секунди, директно отчетени с помощта на стрелката и циферблата.
Колелата в трансмисията, значи и посредното, се движат на импулси, а не постоянно. През повечето от времето са в покой, а за много кратко се завъртат скокообразно с всеки удар на часовника. Колкото по-голяма е амплитудата, толкова е по-голямо и съотношението на паузите и времето за движение.
Трансмисията също има значителни луфтове на зацепването, но пружината ги държи винаги обрани. Пиньонът на секундарника обаче е свободно зацепен. При някой от импулситге може да се засили така, че да продължи да се върти по инерция по време на паузата и да измине примерно 2 секунди, като при следващите няколко импулса няма да се движи изобщо, докато се обере целия луфт на зацепването. И послое пак така, това е и причината за насеченото движение на стрелката. Затова и се слага притискателната пружинка - да не позволява движение по инерция на този пиньон и самоволно завъртане в границите на луфта на зацепването му при случаен тласък. Колко силно трябва да натиска? - зависи от инерционния момент на пиньона и най-вече на стрелката, от коефициента на триене между челото на пиньона и отсрещния камък и между пиньона и самата пружинка. Все неща, които трудно могат да се изчислят. Затова трябва силата да се увеличава до изчезване на ефекта или до намаляването му до степен, в която не дразни. Ако силата е твърде голяма, това директно спира трансмисията и ще намалее както амплитудата, така и резерва на пружината.
Конкретно за твоята пружинка - по някаква причина си решил, че не ти харесва формата й и действа неравномерно. Няма как да действа неравномерно по този начин. Може да притиска повече в едно положение на стрелката и по-малко в противоположното положение, като ефектът ще се засилва и намалява по синусоидален закон. Но това ще е по-скоро дефект на пиньона, а не толкова на пружинката. Предполагам, че или пружинката не е достатъчно огъната или има твърде голям аксиален луфт на пиньона и не се притиска достатъчно. Разбира се, че може да пробваш с по-силна пружинка, но това, че не е твърдо закрепена под моста или по друг начин не променя работата й докато не се мести спрямо часовника при въртене на пиньона.