
Мисля, че такива описания имаше във форума, но всеки си е намерил някакви методи и последователности. Като цяло, аз не правя пълна профилактика на всички часовници, които обявявам за продажба. Много често двигателната и навиващата част са в прилично състояние и има нужда само да се оправи ходовата част - зъбни колела, анкер и баланс. Само че трябва да се оправят както трябва - колкото и силна да е пружината, ако камъните на баланса са зацапани, никога няма да се получи добър ход и амплитуда. То е все едно да караш кола на ръчна - ако ти е мощен двигателят, ще върви, но с голям зор

Естествено, ако видя, че има и други проблеми, опитвам се да оправя и тях. Но на горе-долу 70% от часовниците промивка на ходовата част им стига.
Преди да започна с описанието, бих искал да припомня едно много важно правило - пинсетите НЕ СА ЗА СТИСКАНЕ на части! Вероятността да хванете нещо съ-ъ-ъ-всем лекичко накриво, и при стискане то да отскочи някъде, е много голяма

И така - начало! Имах тези часовници:


и един нов циферблат, та реших да събера най-добрия възможен.
За целта ми трябват следните инструменти:

и естествено:

За развиване на задния капак използвам по-здравите пинсети, после махаме уплътнението:


Освобождавам ремонтуара, след което махам стрелките. За часовата и минутната използвам уредче, а за секундната - отново малките пинсети.




Монтирам обратно ремонтуара, за да не изпаднат в последствие чарковете, за по-удобно хващане, и най-важното - за да мога да освободя основната пружина. Първо махам разширителния ринг. После фиксирам контрата, за да се развърти пружината.



Сега махам баланса. Има процеп между моста на баланса и основната пластина, в който пъхам пинсетите. После поставям баланса с моста надолу. Тук се сблъсквам с великото руско изобретение, което наричам "пластина". Велико е, защото без него половината руски часовници нямаше да работят




Махам анкерната плоча и анкера:


След това и плочата на колелата:


В случай, че не мога да хвана нещо с пинсетата (например болтчетата не излизат достатъчно над плочата), използвам хлебната гума. После ще я ползвам пак:


Махаме колелата:



След това разглобяваме двигателната част. Първо махаме барабанното колело и барабана:


После контрата, като обръщам по-голямо внимание на пружинката, за да не излети:



Сега - междинното за навиване. ВНИМАНИЕ - това винтче е с обратна резба !!!! Развива се и се завива обратно на нормалните винтчета !!!


Сега махам и барабанната плоча:




Махам барабана, а след това развивам страничните болтчета, фиксиращи циферблата:




След като махна циферблата, започван с лицевата страна. Махам часовото колело и карамфила:


Да, ама не. Този път с малката пинсета не стана. Пробвам с голямата. В случая с нея става, но ако не стане, може и с клещичките. След махането на карамфила, ако минутното колело не е изпаднало, го махам аз:


Остана навиващата и сверяваща част. Махам тиражната плоча, като след развиването на винтчетата освобождавам пружинката, за да не отскочи или се отплесне:




После махам колелцата и лостчетата, като за пружинката използвам макетно ножче (естествено, поставям пръста си над пружинката, за да не излети:





Накрая вече мога да извадя ремонтуара, за да паднат буренцето и навивното колело. Снимам и крайния резултат от разглобяването




Сега обръшам внимание на барабана - с натискане на охлюва капачето се отделя. Засега няма да развивам пружината, защото нямам съдинка, където да я събера. Ще я мия така, в барабана:


Касата, рингът и капакът отиват в съдчето с "Мелио" за почистване:



Мислех, че съм снимал наредените в стъкленицата части за промиване, но съм пропуснал

Това беше разглобяването. Сега да видим дали ще успея да го сглобя

Малко масълце на рубина на минутното колело, после го поставям:


На прожината на барабана слагам китайска грес, някаква силиконова, особена, уж твърда, но като я намажа по прожината и се втечнява. После - на местото:



Преди да поставя плочата, слагам масълце и откъм гърба:


Връшам пружинка, контра, и завивам:



Барабанното колело, завивам:


Междинно навиващо колело, фиксатор, завивам. ВНИМАНИЕ - припомням - винтът се завива в ОБРАТНА ПОСОСКА!



Подреждам колелата - анкерно, четвърто (в случая и секундно), трето



Поставям плочата, смазвам всички камъни и от двете страни:



Идва най-връткавата част - почистване и смазване на камъните на баланса. Както споменах, ако те са зацапани, колкото и всичко останало да е наред, няма как да се получи стабилен ход. Не е достатъчно да се потопи моста на баланса в бензина, чвно отворът е много малък и до самия камък не стига бензин.
Балансът на този часовник е с противоударно, затова няма нужда да се сваля от моста. Връщам временно баланса с моста към механизма. Интересното е, че в по-голямата част от случаите след почистването балансът няма нужда от пластини! Нямам идеа защо е така. Едното обяснение е, че оста на баланса се е "износила". Второто - че при някой "ремонт" часовникарят не му се е занимавало да чисти камъните, а просто е увеличил луфта и така чаоснивкът тръгва. А може и нещо друго да е.
След това махам пружинката на противоударното. В случая е звездичка с три лъча, поставям пинсетатана два от лъчовете и завъртам, докато единият достигне до разширението на моста. Изключително внимателно махам пружинката (виж отново предупреждението в началото на темата




След това с хлебната гума махам двата камъка откъм моста на баланса. Ако имам късмет, ще се отделят лесно един от друг. Имам късмет, поставям ги в съдинката с бензина:



След няколко минути връщам камъка с отвора на местото му и капвам масло. Камъкът-капак го полирам, като го поставям с плоската страна върху парче домакинска хартия, и с няколко движения по нея на практика всичко остава там
.





Връщането на пружинката е най-трудната част. Аз я хващам за единия лъч с пинсетата и се опитвам другите два лъча да ги подпъхна под издадената част в леглото на моста. Това го правя така, че пинсетата е откъм разширението, и когато двата лъча влезнат на местото си, третият лъч на практика е готов за поставяне. Притискам го внимателно с пинсетата, за да влезе в разширението, и с масьонката помагам пружинката да се завърти.

Повтарям процедурата и откъм циферблата. След това по съвета на Върбан проверявам дали ще направи стотина осцилации.
Сед това пак демнтирам баланса и монтирам анкера. Аз предпочитам да му сложа масло още преди да го поставя на местото му. Но може и в последствие, в осносната пластина има специални отвори точно над камъните на анкера. После го поставям и покривам с плочата:



Разбира се, слагам масло и в камъните на оста му:


С отвертка навивам барабана на един оборот, за да дам сила на механизма. Проверявам дали анкерът отчетливо отскача до двете крайни положения. Монтирам пак баланса. Ако всичко е направено както трябва, още с поставянето си, балансът трябва да тръгне.




ОК, тръгна, сега да монтирам навиващата част. Малко грес за "слепване" на буренцето и навиващото колело. Поставям ги и монтирам пак ремонтуара:




И в последователност, обратна на демонтирането - лост, пружина, фиксатор, колела, тиражна плоча:








Монтирам карамфила и хайде на виброграф. Преди регулирането е следното:



А след:

ОК, довършителни дейности - монтиране на часовото колело, цифербат, затягане на страничните винтчета. Тук сбърках и монтирах секундната стрелка, а не трябваше.





Да видим какво стана с касата - ами Мелиото прави чудеса. Обаче стъклото е захабено. Тук е моментът да споделя и как полирам стъкла. Използвам три етапа - шкурка 600, после 2000 и накрая - Cape Cod:








Обаче дърво - оказа се, че стъклото е с по-малък диаметър, явно е било лепено. Диаметърът е 311, опитах със стъкло от Любо, но то пък скосено в края и не влиза в жлеба.



Монтирам измития разширител:


Сега вече идва времето за стрелките. Монтирам часовата и минутната, като използвам накрайник от замбалък, но ръчно:



Таман да прибера механизма в касата, и чак сега забелязах, че е счупена втулката. Наложи се избиване, сваляне от друга каса и монтиране на сегашната. Проверявам с коронката дали става:





Е, останаха поставяне на механизма, уплътнението и капака:





И накрая:

Като за непрофесионалист, мисля, че добре стана

Сега го сложих да походи ден-два да разнесе маслото

Както споменах в началото - изключително трудно ми беше да напиша това. И снимането, и писането (повече от 3 часа го пиша). дано пък някой да има търпението да го прочете. Пък и ако на някой помогне, ще е чудесно.
Поздрави, Миро.